New here? Register. ×

INTERVIEW: The Japanese House: “Dit album is minder vaag dan mijn EP’s”

no comments
  • Processed with VSCO with a6 preset
18Feb

Tekst en foto: Lauren Booster

Good At Falling: de titel van het eerste album van The Japanese House. Niet dat Amber Bain, het gezicht achter The Japanese House, volledig nieuw is in de muziekscene. Haar eerste EP, Pools to Bathe In, bracht ze uit in 2015. In de loop der jaren volgden drie andere EP’s en speelde ze in het voorprogramma van The 1975. Nu was het tijd voor haar debuutalbum, die uitkomt op 1 maart en wordt gevierd met een tour door Engeland en de Verenigde Staten. LLUID spreekt Bain op het kantoor van Caroline in hartje Amsterdam, achter het Leidseplein. Ze heeft een drukke avond voor de boeg, met interviews bij verschillende radiostations. Toch maakt Amber een relaxte indruk en neemt de tijd om te praten over haar nieuwe album, haar schrijfproces en samenwerkingen.

Ik hoorde dat je vorige week hebt opgetreden op Grasnapolsky, hoe was dat?

Leuk, er waren veel mensen! Het was meteen de laatste show van de Europese tour. We hebben al best veel nummers van het nieuwe album gespeeld, maar speelden voor het eerst een nummer die we nog niet eerder live hebben gespeeld, You Seem So Happy.

Op 1 maart komt je nieuwe album uit, Good At Falling. Waar refereert falling naar?

Het staat voor verliefd worden (falling in love) op mensen of niet meer verliefd zijn (falling out of love). Maar het staat ook voor falen of dingen verpesten. Op een persoonlijk niveau. Good At Falling is een oxymoron. Je bent goed in iets dat juist negatief is. Goed zijn in falen of het verwerken van liefdesverdriet is één van de moeilijkste dingen om mee om te gaan en waar iedereen hoogstwaarschijnlijk ooit mee te maken krijgt.

Als jij je album in drie woorden zou moeten omschrijven, wat zouden die dan zijn?

Drie woorden zijn misschien te weinig, maar ik ga het proberen. Het is persoonlijk. Emotioneel, voor mij. En…. het is voor mij heel moeilijk om bijvoeglijk naamwoorden te koppelen aan de muziek, omdat het een ‘breed’ genre is. Ik weet het niet. Wat zou jij zeggen?

Dromerig, denk ik. Voor mij iets dat ik veel in de zomer zou luisteren.

O, bedankt! Voor mij is het moeilijk om te weten hoe het klinkt.

Omdat je er zo vaak naar geluisterd hebt?

Precies. En omdat het iets van mezelf is en daardoor moeilijk om objectief naar te kijken.

Processed with VSCO with b1 preset

Je zei dat dit album persoonlijk is. Is het de eerste keer dat, in vergelijking met je EP’s, je emotie in je nummers stopt?

Nee, ik stop altijd emotie in mijn muziek. Ik kan geen nummers schijven zonder emotie, omdat emotie de rede is dat ik schrijf. Ik denk dat het zit in de teksten die nu transparanter en specifieker zijn. Het taalgebruik in mijn EP’s is vager.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Ik wou dat ik het wist… Vooral omdat ik dan wist wat ik zou moeten doen als ik vastloop. Het is een gevoel dat plotseling opkomt en waar ik dan snel iets mee moet doen. Ik weet echt niet waar het vandaan komt en ik wou dat ik het wist. Ik voel me nutteloos en saai als ik geen nummers kan schrijven en dat is iets wat soms moeilijk is.

Ik las in een artikel dat je drie jaar aan dit album hebt gewerkt, klopt dat wel?

Nee! Sommige nummers die er op staan zijn oud, maar ik heb niet non-stop voor drie jaar lang gewerkt aan deze nummers. Sommige waren voor de helft af of was ik ze vergeten. Ik denk dat ze dat bedoelden.

Kan je een voorbeeld noemen van een nummer die lange tijd is blijven liggen?

Ik schreef het nummer Lilo toen ik 19 was. Ik schreef toen de solo en pas later de coupletten.

Schrijf je altijd in delen?

Soms. Soms schrijf ik een nummer binnen een paar minuten. Elk nummer is anders. Het is af en toe moeilijk om verder te gaan met een nummer als je niet in dezelfde mindset zit. Aan de andere kant kan het ook positief uitpakken, want misschien kwam je op dat moment niet verder omdat je er niets meer over te zeggen had. Als je het dan na twee jaar of langer weer oppakt kan je meer vertellen.

EP’s bevatten maar een aantal nummers, maar een album bestaat natuurlijk uit veel meer. Hoe selecteerde je de nummers die je op het album wilde hebben?

Op basis van wat ik op dat moment interessant vond. Wat mij op persoonlijk en muzikaal niveau aansprak. Op veel manieren is het een willekeurige selectie geweest, omdat ik sommige nummers de ene dag geweldig vond en de andere dag echt haatte. En soms was het ook dat degene waarmee ik samenwerkte graag aan een bepaald nummer wilde werken. Het is een natuurlijk proces geweest met wat als eerste af was. Meestal degenen waar we het meeste van hielden.

Je favoriete nummer?

Mmm… Follow My Girl. Het pas echt in m’n straatje. Logisch, want ik heb het geschreven. Haha. Ik weet niet, ik vind de melodie leuk.

Was het proces van het maken van Good At Falling anders dan je EP’s?

Ik denk dat ik meer open ben gaan staan voor samenwerkingen. Ik werkte voorheen altijd met George Daniels (drummer van The 1975) en daar is BJ Burton (producer van o.a. Bon Iver, The Tallest Man On Earth en composer bij het nieuwste album van Eminem) bijgekomen. Samenwerken met Burton was best intimiderend voor me, omdat ik een nieuw iemand bij het proces moest betrekken. Daarnaast heb voor het eerst andere muzikanten uitgenodigd in de studio. Normaal gesproken ben ik zo van “nee, ik moet alles zelf doen!”, maar nu kwam er bijvoorbeeld iemand langs om saxofoon in te spelen of viool. Verder was het proces niet heel anders, behalve dat het intensiever was omdat ik voor een langere periode van huis weg was. De EP’s nam ik op in Londen en was ik in de avond weer thuis. Voor dit album heb ik twee maanden in de studio Wisconsin gezeten, drie weken in Brussel en twee weken in Oxford.

Je tour begint aan het einde van deze maand, naar welke show kijk je het meeste uit?

Die in LA! Dat is waar de meeste vrienden van me zijn.

Good At Falling verschijnt op 1 maart

banner-the-maine-5-april

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *

DRUNK REVIEWS

open all posts

DRUNK REVIEWS

DRUNK REVIEWS

Contact leggen met LLUID?
[contact-form-7 id="59" ]