RECENSIE: Canshaker Pi – Naughty Naughty Violence (★★★★☆)

• canshaker-pi
07Mei

Hou ze in de gaten hoor, die gasten van Canshaker Pi, want voor we het weten gaat het ook in eigen land lastig worden om nog eens een showtje van de Amsterdammers te onderscheppen. Het laatste jaar alleen al werd gevuld met tours door het Verenigd Koninkrijk en een slinger shows op SXSW, met een incidentele single-release her en der. Nieuwe plaat Naughty Naughty Violence is zowel de samenvatting van afgelopen tijd als een introductie tot een nieuw kwaliteitenarsenaal.

Geen gevonden foto van een jongen met schoudertasje, maar Brood-esque moderne kunst staat er dit keer op de albumhoes. Gelukkig is de inhoud van de twee platen niet zo verschillend als het uiterlijk doet vermoeden, al is de postrock-tornado op Naughty Naughty Violence bijna gaan liggen – een paar uitzonderingen daar gelaten. Maar de singles Pressure From Above, Indie Academy en No Sack No Way verraden toch een band die het gezellige van indierock kunnen waarderen en ook daar werken de naughty, speelse teksten berelekker op.

Herriesprint Sooner/Later bewijst dat het vuur van het vorige album nog altijd brand, en ook dit keer laten ze geen kans onbenut om een nummer te beginnen met wat losse vingeroefeningen (Tonsil) of een meterslang intro alvorens in early-Strokes fashion af te trappen op If Kelly Doesn’t, Then Who Will. De drie verschillende studio’s waarin Naughty Naughty Violence werd opgenomen lijken ervoor te zorgen dat ieder nummer fris wordt aangevlogen en langer blijft snuffelen in nog niet eerder bezochte hoeken. Het zorgt onder andere voor het goedgeluimde No Sack No Way en het bijna apathische Legless.

In al z’n verschillen met de vorige rolt Naughty Naughty Violence bijzonder soepeltjes uit de speakers. Dat het gehalte spring, trek-en duwrock een paar niveaus naar beneden is gedraaid is hooguit opmerkelijk, want ook als luisterband passeert Canshaker Pi met een voldoende. De ruimte tussen de al oerdegelijke singles is opgevuld met minstens zulke rake nummers, waar – of ze nou gaan over Donald Duck of hemelblauwe smurfen – zeker wat juwelen voor op de Nederlandse gitaarkroon tussen zitten.

Luister van Naughty Naughty Violence:

• Pressure From Above
  • But Why