REVIEW: Adam Barnes – Vacancy At NASA (★★★★☆)

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Folk, Pop, Reviews
  • cover-artwork
07Mrt

Door: Job Wierikx

Adam Barnes is een 26-jarige folk artiest uit Oxford. Hij stond afgelopen jaar onder andere op het Seven Layers Festival, de regelmatig terugkerende showcase onder leiding van Dotan. De man met de indrukwekkende baard bracht al twee albums, met fragiele folksongs over uiteenlopende onderwerpen uit zijn leven, uit. Op zijn derde album genaamd Vacancy at NASA doet hij dat nogmaals, maar toch net even anders.

Adam Barnes is gezegend met een mooie stem.Voeg daar simpel maar sferisch gitaarspel aan toe en je hebt de essentie van zijn liedjes te pakken. Op Vacancy at NASA maakt hij wat minder gebruik van dit recept. Zoals in het nummer Electron, waar een stel blazers het liedje naar een hoger plan trekt. Hopeful valt ook op; de drums in dit nummer zorgen voor aardig wat tempo en dat zijn we zijn we niet gewend van Adam Barnes. Het nummer heeft daarnaast ook nog een hoog meezinggehalte wat het tot een van de betere nummers op de plaat maakt.

Vergeleken met zijn eerdere werk valt dit album dus op. Het is meer uptempo en elk nummer heeft met behulp van de drums, blazers en piano meer body gekregen. Ordinary is ook een liedje waarin Barnes de folk in zich loslaat en een beetje snuffelt aan popmuziek, maar ook dat gaat hem goed af. De liedjes op Vacancy at NASA klinken allemaal somber en melancholisch. Zo gaan de liedjes Broken en Reykjavik over het moeilijke leven van een artiest on the road. Hoewel de liedjes dus niet vrolijk zijn, zijn ze zeer geschikt om ze thuis, op een regenachtige dag, te beluisteren. Adam Barnes heeft met Vacancy at NASA is een fijne luisterplaat afgeleverd.

Luister van Vacancy at NASA:

• Electron
  • Broken