New here? Register. ×

REVIEW: Billie Eilish – WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? (★★★★½)

no comments
  • billie-eilish
07Apr

Door: Jaap Smit

Lang voordat haar debuutalbum WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? (WWAFAWDWG) was de Amerikaanse Billie Eilish al het gesprek van de dag, dat wist u natuurlijk al lang. Op 24 februari trok de zangeres TivoliVredenburg al ramvol en overtuigde zowel fan als pop-scepticus van het feit dat deze 17-jarige een bijzondere handschoen heeft opgepakt. Eentje die we misschien wel liever hadden laten liggen, want WWAFAWDWG geeft tikken op alle zenuwen.

Billie is geen overnight-succes van een pop-idooltje, nee, ze is de beschermheilige van iedereen die in 2019 nog écht luistert naar muziek. Haar lege, vermoeide ogen op promoplaatjes doen misschien anders vermoeden, maar Eilish heeft een plaat gemaakt om – misschien wel letterlijk – bang van te worden. Wat Billie tot Billie maakt is namelijk nogal wat. De maskers vallen af en met wisselende ambiance neemt ze ons mee naar vrienden die zijn overleden aan overdoses drugs (Xanny), de schizofrene conversaties met de monsters in haar hoofd (Bury a Friend) en hevige depressies, die op het nummer Listen Before I Go een scenario schetsen van zelfmoord. Het wispelturig spelen met broze trapbeats en popproducties makend WWAFAWDWG tot een langzaam roerend gif, dat hoe dan ook een diepe indruk achterlaat.

Het mag gelukkig bij vlagen iets minder zwaarmoedig, zo uit ze op Wish You Were Gay haar frustraties over een afwijzing door een jongen, waarna ze vurig hoopt dat de reden daarvoor is dat hij homoseksueel is. Lang blijft het hier niet bij, want Eilish ijzige harmonieën op When The Party’s Over trekken je weer haar duisternis is. De producties van haar broer Finneas O’Connell geven de nummers het appeal van een geschift compilatie-album, dat wegkomt met jazz-invloeden (Xanny), Iggy Azelea-achtige hiphopbeats (My Strange Addiciton) en dromerige folkstukken (I Love You). Het zijn oppervlaktes waaronder Eilish schuilt met haar persoonlijke hoofdstukken die uitpuilen van gebroken harten, het verlies van controle en angst. 2019 heeft met één van z’n most critically acclaimed platen ook meteen de aangrijpendste te pakken.

Luister van WHEN WE ALL FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO?:

  • Bad Guy
  • All The Good Girls Go To Hell
  • When The Party’s Over
  • Bury A Friend

the-fever-333-gif

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Current ye@r *

DRUNK REVIEWS

open all posts

DRUNK REVIEWS

DRUNK REVIEWS

Contact leggen met LLUID?
[contact-form-7 id="59" ]