REVIEW: Charly Bliss – Young Enough (★★★)

Wie de substream van indierockbandjes goed in de smiezen houdt, zal ongetwijfeld een hitje of twee van Charly Bliss in hun playlist hebben staan. De New Yorkers brachten met het debuutalbum Guppy in 2017 een verfrissende smaak binnen het genre, en hoopt dat met het nieuwe album Young Enough nog eens dunnetjes over te doen. We hebben electro, rock en Eva Hendrick’s opvallende stem; let’s go!

De Blondie-referenties hebben we twee jaar geleden al gehad, tijd om de band langs de lat van duurzaamheid te leggen. Nog steeds zijn de liedjes prikkelend en doen ze er alles aan om beweging uit te lokken. Het retro-futuristische welkom van Blown To Bits smijt al een laag synths tegen te muur aan dat met de ondersteuning van de volledige band bijzonder sterk klinkt; Asteroid Galaxy Tour had het niet beter gedaan. Het is op de fiets van vlotte rock met strepen electro waarop Charly Bliss het album begint en ook uitrijdt. Met fijne piekjes op Under You en Chatroom weet de plaat zeker de eerste helft te boeien, maar zo rond het titelnummer wordt duidelijk dat bijna ieder nummer is ontworpen als hitje. Daarbij vist het viertal uitsluitend in de vijver die ze met Guppy gegraven hebben; er wordt nergens écht geflirt met het grote onbekende. Toch gaat Young Enough niet voorbij als een saaie waas, want Hendricks is nog steeds een razendscherpe tekstschrijver, die ze vaak laat meegolven op de verdraaid verslavende hookjes. Single Hard To Believe pakt vlak voor het einde de hoofdprijs op dit album, dat vervolgens met The Truth nog een – iets kalmere – oorwurm opdient. Charly Bliss kiest er met Young Enough voorlopig voor een constante factor in de scene te blijven, en dat is gewoon prima.

Luister van Young Enough:

• Under You
  • Chatroom