REVIEW: Dési Ducrot – In Too Deep (★★★★☆)

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Country, Pop, Reviews
  • unnamed
30Jan

Samen met haar producer Marg van Eenbergen werkte Dési Ducrot vier jaar lang aan haar debuutplaat In Too Deep. Het schaven aan de popballads en het vakkundig afwerken van flarden Americana is tot in de puntjes gedaan en zorgt ervoor dat het een plaat is geworden waarop die twee een harmonieuze en dynamische vriendschap bezegelen.

De liedjes zijn oprecht en de uitvoeringen van formaat. De Zeeuwse blufte een Amsterdams ensemble bij elkaar dat haar nu live begeleid, en een reikwijdte heeft van een glijdende steelguitar tot aan elektronische beats. Op To Gold en Yellow Fingers stuift het prairiezand nog tussen de krommende steelguitars omhoog, waar tegelijkertijd de ruime klanken en gelaagde productie flink in het spotlicht worden gezet. Op Heart On Your Arm gaat Dési Ducrot recht op het hart af met een liefdevol nummer waarin teksten zoals “maybe I’m a good for nothing fool” opeens weer echt binnenkomen.

De twaalf liedjes vormen het pad naar volwassenheid voor Ducrot, waarbij ze zeker de donkere kant van zaken niet schuwt. Naar eigen zeggen maakt ze haar mooiste liedjes zodra ze over lelijke dingen schrijft (I Deserve It, Dogfight). De bezetting achter haar – waaronder Douwe Bob op In Too Deep – versterkt haar emoties in opvallende manieren, waar strijkers of een harp opeens kan opduiken (Little Fun).

De plaat klinkt alsof Adele en Florence Welch met een brakke pick-up truck door het Wilde Westen zijn gereden en iedere keer dat de motor afsloeg een nummer schreven. Van een beeldschoon pianonummer als Mud kan de wind richting opeens de kant van Don’t Tell Me You’re A Poet op waaien, waar een orchestraal intro bruut wordt onderbroken door brommende synths en popritmes. In Too Deep lijkt op het eerste gezicht op een volgepropte plaat, maar nergens gaat die ambitie storen. Op In Too Deep laten Ducrot en co. zich gewoon niet tegenhouden, maar weten precies wanneer een nummer op z’n mooist is.

Luister van In Too Deep:

• Yellow Fingers
  • Heart On Your Arm