REVIEW: Elder Island – The Omnitone Collection (★★★)

Voor als de schreeuwerige electro-pop à la Chvrches je te veel wordt – het laatste album was nou ook weer niet zo overtuigend – is het misschien een idee om Elder Island een kans te geven. Ook dit drietal is afkomstig van de andere kant van het kanaal, maar zoekt hun sound in de gaten en hoekjes van het electro-spectrum, waar de sfeertjes klein zijn en het decor rustig. Met hun album The Omitone Collection vullen decoreren ze hun plekje in het landschap met kalme grooves en wiegende synthesizers.

Acts als The XX en Mount Kimbie liepen al waar Elder Island op deze plaat hun stappen zet, alleen lijken ze geduldiger hun passen te nemen. The Omnitone Collection is dan ook een geheel, zonder gekke pieken of dalen. Variëren doet het drietal in details: een strobend basje in Stranger Exchange, een sliertje swing in You & I en het refreintje van Kape Fear zou op een goede dag nog eens een dag in je hoofd kunnen blijven hangen.

Het borrelende eighties-gevoel dat het album opwekt is subtiel, maar merkbaar – al was het vanwege het retro-futuristische apparaat op de albumhoes. Don’t Lose draagt daar lekker aan bij, maar daarna, zoals het vaker gebeurt op het album, neemt Elder Island even een hijgpauze in ondiepe electroliedjes (Wasteland, I Fold You). Ondanks dat het het handelsmerk is van het drietal zou de productie hier en daar wat dichter mogen en de luisteraar volledig in de muziek gezogen worden. Op The Omnitone Collection ligt Elder Island toch eerder tegen het monotone aan, waar met wat geduld stiekem toch ook wat te ontdekken is.

Luister van The Omnitone Collection:

• You & I
  • Kape Fear