REVIEW: Fokko – Stadaarnietzodoeiets (★★★★★)

Dertig. dun dun duuuuuuunnnnn. De leeftijd waarop er van alles van je verwacht wordt en vooral dat je leventje keurig op de rails van belastingbetalende burger staan. De Zwolse Fokko Mellema – de man die Kampen op de kaart zette met Want Want – heeft inmiddels ook de vervloekte leeftijd bereikt, maar in plaats van zich in dezelfde bochten te wringen als leeftijdsgenoten, stopt hij alle dilemma’s, vooroordelen en een hele hoop gitaren in zijn nieuwe plaat Stadaarnietzodoeiets. Da’s pas lekker.

“Je bent een eikel! Je ligt in het bos, als een eekhoorn je ziet, eet hij je op!” blaft Fokko in de eerste seconden van Stadaarnietzodoeiets, een protest tegen onnozel geluier. Het wordt met een rotgang uit de speakers geschoten in de stijl van zwaardere 90’s rockbands. Maar een bijtende relplaat is dit niet. Want hoewel Mellema lekker mag trappen, is de échte kracht van het album de simpele eerlijkheid over mannenharten (Bij Elkaar, Kim), hoe iedereen je leven wil invullen (Goeroe) en herinneringen aan je basisschoolliefde (Wendy). Het zijn verhaaltjes die je een brute werkelijkheid in de schoot werpen maar je minstens net zo vaak doen lachen om de bizar fijne combi van gortdroog Nederlands met rammende gitaarrock; Met Een Biertje Op De Bank is een one-of-a-kind blueskraker die alles in zich heeft om een instant classic te worden.

Van de sportschool naar loszittende broeken, van slapeloze nachten naar een rockcover van Dana Winner’s Ik Hou Van Jou: Stadaarnietzodoeiets kan en mag over alles gaan en brengt op de leukste manier het getergde, geëmotioneerde en boze dertigerbrein in kaart. Voor alle nineties-kids die dit jaar wederom een stap dichter bij de horrorleeftijd zijn biedt dit album een hoop troost – maar ook puur plezier.

Luister van Stadaarnietzodoeiets:

• Stadaarnietzodoeiets
  • Wendy