REVIEW: Indianizer – Zenith (★★☆☆☆)

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Alternatief, Psychedelic, Reviews
  • indianizer-cover-artwork-lr
26Mrt

Twee jaar geleden vonden we de partypsycho’s van het Italiaanse Indianizer nog op het warme zand van Neon Hawaii, het debuutalbum waarop de speelse tikjes en luimige melodieën een perfect behangetje vormde voor dito avonden waarop we de stress van alledag zo ver mogelijk achter ons wilde laten. De momenten en de atmosfeer haakte perfect in elkaar en maakte dat het Turijnse front door mocht met het feest. Alleen kan opvolger Zenith niet echt kiezen welke feestjes het wil bezoeken.

Het tropische in combinatie met het psychedelische klinkt in tegenstelling tot Neon Hawaii op Zenith toch een stuk moeilijker. Hoewel de ochtend loepzuiver begint op opener Dawn, is single Hypnosis een plotselinge gypsy-stamper waarin de vocals – zoals in veel nummers – tot het onduidelijke worden weggedrukt. In plaats van swingen is het wiegen en in plaats van volledig opgaan in de nummers lijkt het hoogst haalbare meeknikken. Dat neemt niet weg dat er grappige hooks en bijzondere passages op Zenith staan. Het bijna maniakale – en Spaanstalige – Hermanos Nascondidos klinkt met al z’n cartoon-y effectjes en achtergrondkoortjes als de titeltrack van een kwaadaardige Speedy Gonzalez.

Dat Mazel Tov II in ritme en bass een nagenoeg exacte spiegel is van Hypnosis mag ook niet onopgemerkt blijven. Naast dat de band diepere lagen van extase wil aanboren slipt er dus een vies duplicaatje door de vingers. Met slechts acht nummers is dat toch jammer, want zo hard schittert de formule op Zenith niet. Dat het voorlaatste nummer Bidonville plotsklaps een overstuurde gitaar het podium op stuurt getuigt alleen maar van enorme keuzestress bij de band.

Met het eerste album was het al klip en klaar dat Indianizer een band is die het moet hebben van langgerekte liveversies van hun buitenaardse toontjes en bumpy riffs. Met Zenith slaan de Italianen echter een paar keer finaal fout af en valt er toch weinig om van in extase te raken. Het liverepertoire heeft er weinig hits bij; de cocktail van Indianizer kwam beter tot z’n recht op het Hawaiiaanse zand.  (★★☆☆☆)

Luister van Zenith:

• Hypnosis
  • Bidonville