REVIEW: Jade Bird – Jade Bird (★★★★)

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Folk, Indie, Pop, Reviews
  • jade-bird
17Apr

Haar stem is met niets te vergelijken. Rauw, maar toch engelachtig mooi. Haar self-titled debuutalbum doet dat zeker eer aan: Jade Bird heeft aanstekelijke, fijne liedjes gemaakt die na een paar keer luisteren fijn meezingen.

En dat doet ze vooral met haar gitaar, die op heel het album te horen is, maar niet gaat vervelen. Ook omdat ze niet bang is haar favoriete instrument aan de kant te leggen. Zo horen we op het filmische My Motto vooral piano, wijkt ook If I Die af en horen we op 17 zelfs strijkers. Sowieso is dat laatste nummer een prachtig hoogtepunt van dit album. De tekst is heel persoonlijk en gaat over verlatingsangst. Maar Jade Bird komt het best tot haar recht op nummers als I Get No Joy en Uh Huh waarop ze energiek laat horen dat ze ook echt kan rocken.

Daarbij neemt ze geen blad voor de mond en gaat ze er op Uh Huh met gestrekt been in. In de tekst heeft ze het over een jongen, waarschijnlijk haar ex, die momenteel gebruikt lijkt te worden door zijn nieuwe vriendin. Everybody sees that you’re just a little toy, laat ze weten. Echter lijkt ze hier niet mee te zitten. Sterker nog, ze lijkt het wel grappig te vinden. Zo balanceert het album tussen gevoelige, mooie liedjes en fijne, nietsontziende knallers die het ongetwijfeld goed gaan doen op de festivalweides dit jaar. Enige minpuntje is het finalenummer van het album, want na het fijne Going Gone eindigt het met het wat donkere If I Die. Dit is weliswaar een prachtig liedje met een mooie tekst, maar geeft het album niet de positieve afsluiting die het verdient.

Luister van Jade Bird:

• 17
  • Uh Huh