REVIEW: Jaden Smith – SYRE: The Electric Album (★★★★)

• syre-js
23Jul

Door: Maarten de Schutter

In 2017 verscheen het album SYRE. A Beautiful Confusion. Jaden Smith gaf met hiermee een inkijkje in de geest van een onbegrepen creatieveling, met een van de beste albums van het afgelopen jaar. SYRE had een sfeer die balanceerde tussen verwarring, verdriet en extase. Jaden Smith de artiest, niet langer Jaden Smith de Karate Kid of Jaden Smith de zoon van Will. Het succesvolle SYRE krijgt nu gezelschap van SYRE: The Electric Album, waarbij vijf nummers van SYRE hervormd zijn tot een nieuwe versie. Het zijn verdrietige versies van liedjes die in eerste instantie al verdrietig waren.

The Electric Album is geen rap-album. De vijf liedjes bestaan alleen uit gitaar en zang. Het was een aankondiging die Jaden al eerder deed in een radioshow, waarin hij aangaf dat dit album was ingegeven door The Beach Boys en The Beatles. Je moet goed zoeken naar die invloeden, want alleen de laatste veertig seconden van het liedje Ninety lijken een beetje op de melodieën van Pet Sounds, maar misschien zit de invloed van deze bands er meer in het feit dat dit album totaal anders is dan het originele SYRE. Het is alleen de gekwelde stem van Jaden Smith, die met autotune over reverb-gitaar zingt. Het is langzaam, haast hypnotiserend traag. En het zijn geen remixes van de bestaande liedjes, het zijn versies die totaal afwijken en nieuwe liedjes zijn geworden.

De producties zijn net zoals op SYRE fantastisch. De teksten zijn misschien nog wel beter. Dit is het best te zien in ICON. In het echte nummer, de grootste hit van Jaden Smith, wordt er opgeschept over het iconische leven van SYRE. Op ICON?, The Electric Version hoor je een twijfelende tiener die toegeeft helemaal geen icoon te zijn. Binnen vijfenvijftig jaar is de olie op aarde op. Wat gebeurt er dan, vraagt Jaden zich af. Wie gaat dan een Icon zijn? Hij niet. Het zijn wijsheden als deze, gecombineerd met de producties en vibe, die je doen geloven in dit album. Hij had voort kunnen borduren op het succes van SYRE, maar kiest voor een intiem album waarvan hij de release eigenhandig saboteert door het op nota bene Instagram TV vrij te geven op zijn verjaardag.

Van de vijf liedjes zijn Fallen, Ninety en B de beste. Eigenlijk is het opvallend dat Lost Boy, het allerbeste liedje van SYRE, in zijn nieuwe versie nog het minst goed tot zijn recht komt. Het wordt overschaduwd in emotie door de andere nummers. In de visuals is die over-de-top emotie nog beter te zien, wanneer je Jaden gedurende zes minuten in de lucht ziet hangen met zijn lichaam zonder teken van leven.

Het is misschien wel heel Amerikaans om zo melodramatisch verdriet te bezingen, maar als je niet voor de volle 100% bestaat uit Nederlandse nuchterheid moet je de wereld van Jaden Smith, door hemzelf omgedoopt door SYRELAND, eigenlijk betreden. Het is namelijk een universum waar nog veel genialiteit van zal komen. The Electric Album is perfect als slaapmuziek. Het is perfect als je kijkt naar het donkerder worden van de lucht, of filosofeert over de staat van de wereld. Het zijn vijf liedjes die eigenlijk van geen enkele andere rapper hadden kunnen komen, en misschien is dat wel het meest bijzonder. Als je open staat voor vernieuwende stromingen in de hiphop, is The Electric Album een verrijking. En als je dat niet bent, dan heeft Drake altijd nog een goedkoop popalbum voor je in de aanbieding.

Luister van SYRE: The Electric Album:

• Ninety
  • Fallen