REVIEW: Jellephant & The Phantoms – Skeletons (★★★★☆)

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Alternatief, Psychedelic, Reviews
  • unnamed-6
14Mei

Er lijken wat donkere hemelen zich samen te pakken boven Jellephant’s Jelle Haagsma. De doorgewinterde Arnhemse muzikant laat op Skeletons zich – zo zegt hij – van z’n meest verwarrendste kant tot nu toe zien, maar weet, zoals we van ‘m verwachten, zijn softpsychedelica nog altijd behendig tussen de regels door te weven.

De liveband van Jellephant is in lijn van het sombere thema dit keer omgedoopt tot The Phantoms, wat de algehele ongemakkelijke ervaring en boodschap van de plaat kracht bij moet zetten. Gek genoeg zal je een tijdje aan je CD-speler gekluisterd moeten blijven – wat geen straf is – om de muzikale weeklachten te filteren. Opener TV, één van de prettigste onderdelen op Skeletons, kiest voor een heerlijke ongecompliceerde downtempo-jam, waarin een bibberend orgeltje je bij de hand neemt. Ook Diddly Diddly neemt het tempo over en draaft rond op één gitaarrondje dat na verloop van tijd therapeutisch werkt.

Voor wie Spoon Dreams Nothing een feestje was mag Skeletons niet voorbij laten gaan. De plaat is op de eerste paar luisterbeurten een feestje waarin plek is subtiele psychedelische geluiden, maar ook voor wat roots-y uitingen (Fucker, Sober). De instrumentale gedeeltes zijn net zo waardevol als wanneer Jelle achter de microfoon staat. Hier en daar zit zijn zang wel erg ver in de muziek gemetseld, waardoor we die radeloosheid, angst en verwarring maar lastig uit de nummers kunnen peuteren en maar voor lief moeten nemen. Maar laat dat je niet tegenhouden om je opnieuw in Jellephant’s universum te begeven.

Luister van Skeletons:

• TV
  • Diddly Diddly