REVIEW: Legend Of The Seagullmen – Legend Of The Seagullmen (★★★★★)

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Metal, Reviews
  • lots
09Feb

Door: Daan Visser

Een album over de zeven zeeën, gemaakt door een supergroep met leden uit verschillende metalbands. Het is een bizar idee, maar de Legend of the Seagullmen gooien hoge ogen met hun gelijknamige album. Drummer Danny Carey van Tool, gitarist Brent Hinds van Mastodon, zanger David Dreyer van Dethklok, bassist Peter Griffin van Zappa meets Zappa, toetsenist Chris DiGiovanni en gitarist en filmregisseur Jimmy Hayward vormen samen deze eclectische “genre-destroying” groep.

Het album – self-titled – opent met het luiden van een scheepsbel, het kraken van een schip, de wind die langs de masten ruist en het krijsen van de zeemeeuwen. Het is een passend openingsnummer met de nog beter passende naam We are the Seagullmen.  Het is gelijk duidelijk dat de thema’s van de acht nummers allemaal onder het nautische thema vallen: een gemuteerde inktvis die schepen aanval (Rise of the Giant), een schepsel dat oceaanvervuilers op genadeloze wijze straft (The Fogger) en plekken op zee waar geen zeeman durft te varen (Shipwreck). In de muziek zijn de kenmerken van de diverse muzikanten goed te horen. De lage, brute stem van Dreyer zorgt over een onheilspellende sfeer, de riffs van Hinds maken de nummers lekker metal en de rollende drumbeats van Carey doen denken aan het wiegen van een driemaster.  Het past allemaal heel goed bij elkaar.

Het is een creatief en grappig conceptalbum, wat gelukkig niet de grens overgaat. Een bizarre samenloop van omstandigheden zorgde voor het samenkomen van deze artiesten en maakt Legend of the Seagullmen een album waar reikhalzend naar uitgekeken mag worden in de metalscene. (★★★★★)

Luister van Legend of the Seagullmen:

• Legend Of The Seagullmen
  • Curse Of The Red Tide