REVIEW: Lorde – Melodrama

Written by Jaap | Published in Albums, Pop, Reviews
  • lorde-meldorama
13Jul

Door: Maarten de Schutter

Na jaren van afwezigheid maakte de Nieuw-Zeelandse zangeres Lorde vorige maand haar langverwachte rentree met haar tweede album getiteld Melodrama. Vier jaar na het album Pure Heroine, waarvoor de zangeres direct twee Grammy’s in de wacht wist te slepen, is het tweede album van Lorde een plaat die naadloos aansluit bij haar voorganger. Weinig vernieuwend, maar ook weinig op aan te merken.

Openingstrack Green Light werd al maanden voor de release van het album vrijgegeven; een uptempo popnummer dat ondanks de wat vreemde opbouw toch euforisch en zeer dansbaar is. De nummers die volgen zijn eigenlijk gewoon weer het type nummers die Lorde jaren geleden tot popsensatie bombardeerde. Sober en Homemade Dynamite zetten de sterke lijn voort. Dat het nummer The Louvre minder memorabel is als het befaamde museum maakt Lorde weer goed met Liability.

Liability is een buitenbeentje op een album waar ieder nummer de gebruikelijke dosis elektropop bevat. Als piano-ballad is dit nummer een fijne afwisseling die ook de rol van Lorde als songwriter een podium geeft. De resterende nummers van het album zijn na de sterke start echter allemaal weinig enerverend. Van Hard Feelings tot aan eindtrack Perfect Places behoudt het album hetzelfde elektronische fundament, met de zuivere doch monotone stem van Lorde als begeleiding. Het zijn geen liedjes die je bijblijven of naar meer doen verlangen.

Het is ietwat een teleurstelling dat Lorde na vier jaar afwezigheid geen gedurfdere nummers laat horen, al valt het volgen van haar succesformule haar niet kwalijk te nemen. Een ander probleem met dit album is hoe het live een succes kan gaan vormen. Het is een album dat overal geschikt voor lijkt te zijn, behalve om een grote popzaal of stadion tot ontploffing te doen brengen. Daarvoor mist Melodrama naast Green Light een duidelijke knaller. Toch zullen de fans van Lorde meer dan tevreden zijn met deze nieuwe plaat, want zij hebben na het lange wachten geen grote teleurstelling te verwerken. Lorde speelt het safe, maar het valt te hopen dat de zangeres zich ook eens op een andere manier gaat laten horen. Het talent is er wel voor, en tot die tijd is Green Light misschien wel het beste nummer dat Lorde in haar prille carrière heeft uitgebracht.

Luister van Melodrama:

• Green Light
  • Sober