REVIEW: Low Roar – Once In A Long, Long While

• cd-cover-low-roar-once-in-a-long-long-while
06Jul

Ryan Karazija, a.k.a. Low Roar, is nog altijd verdwaald in z’n geliefde IJsland. De sfeerfolk van de eerste twee albums bleek een voedende bodem voor meer moois, dat hij presenteert op de nieuwe plaat Once In A Long, Long While, een prettige voortzetting van de dwaaltocht.

Ondanks dat het maakproces van Once In A Long, Long While een stuk professioneler eruit zag, is het beproefde recept van het Low Roar-album niet gek veel gewijzigd. Voorop staan de dromerige klanken, die zich traag over de minuten uitsmeren. Toch is het welkomstwoord voor de vlotte computerbeat van Don’t Be So Serious, die vrij organisch uitmondt in een warm bad van synths en gelaagde vocals. Low Roar zorgt ervoor dat je best kunt wegdrijven, maar de muziek heeft altijd duidelijke handvatten. Zo steekt het opvallende ritme en lage piano van Give Me An Answer bijzonder alternatief en gefronst af tegen de plaat. Karazija legt een zekere alertheid over de plaat en daagt de luisteraar uit om ook aandachtiger te luisteren.

De luxe van een professionele studio en producer Andrew Scheps (Adele, Hozier, Red Hot Chili Peppers) maakt Once In A Long, Long While een plaat waarop Low Roar ook de wilde, onbekende paden durft te betreden. Zo zou de strobende electronica op Waiting (10 Years) zou vijf jaar geleden nog een gitaar zijn, maar in de huidige vorm – die sterk doet denken aan Sufjan Steven’s Carrie & Lowell – geeft het de plaat spanning, ruimte en draagt het vooral vrijheid uit. De nieuwe geluiden worden niet geïntroduceerd als experimenten, maar zijn vitale bouwstenen in het fundament van Low Roar anno 2017.

Is het nog dromerig? Ja! Zijn we nog aan het verdwalen? Absoluut! Once In A Long, Long While doet precies wat we graag willen: de zijpaadjes betreden en struikelen over vondsten waarvan we nooit dachten ze te vinden. Low Roar is nog altijd de man voor ragfijne, melancholische nummers, maar ligt dit keer met de avontuurlijke kant naar boven.

Luister van Once In A Long, Long While:

• Don’t Be So Serious
  • Give Me An Answer