REVIEW: Middle Kids – Lost Friends (★★★★☆)

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Country, Indie, Reviews, Rock
  • unnamed-6
16Mei

Het Australische three-piece Middle Kids leeft al een tijdje in de tiplijstjes en met de release van het debuutalbum Lost Friends gaat de band eindelijk de kaarten spelen die ze tot nu toe dicht tegen de borst hielden. Met genoeg plek voor knetterende rock tot countryflarden is de winst een serieuze indieplaat, die aangenaam onder je huid gaat zitten.

Waar het  hitje Edge Of Town tot voor kort de band de welverdiende airplay gaf, blijkt dat er veel meer zit waar dat vandaan komt. De machine komt in het eerste kwartier goed op gang dankzij de singles Bought It en Mistake, maar kan net zo snel weer liggen (Maryland). Namen alsWolf Alice en Sunflower Bean zijn eigenlijk niet weg te denken uit de koers die de Australiërs varen, toch piept Middle Kids er vaak tussenuit naar wat roots-achtige gebieden en valt er niet te ontkennen dat er wat schurend prairiezand tussen de regels te horen is. Een goh-momentje, maar je zult je er geen seconde aan storen; de sterke songwriting, hooks en gitaarprogressies verliezen nergens hun niveau.

Lost Friends had met andere afwerking een gladde indiepopplaat kunnen zijn, maar Middle Kids laat alles (bedoeld en zorgvuldig) hangen om de plaat een beest van karakter te geven. Dat gebeurt zowel in het opzwellende On My Knees met z’n kekke gitaarloopjes als in het tere en wrange pianostuk Hole. Dat extra aanzetten van het grauwe maakt bijvoorbeeld ook een track als Please net even anders dan je gewend bent. Het zit tussen uitlokken en onbezonnenheid in en het doet wat het moet doen: ons verleiden tot nog een rondje.

Mega-megahitjes ga je niet vinden op Lost Friends, maar we krijgen onomstotelijk bewijs dat Middle Kids ooit nog op goud gaan stuiten. Het geluid is eigen, het karakter bijzonder sterk. De combinatie schittert op deze plaat. (★★★★☆)

Luister van Lost Friends:

• Mistake
  • Please