REVIEW: Razorlight – Olympus Sleeping (★★½)

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Pop, Reviews, Rock
  • razorlight_olympus_sleeping_album
25Okt

De band vat het eigenlijk zelf al samen aan het begin van het album. Olympus Sleeping is een Razorlight-album ‘that doesn’t totally suck’. De Engels/Zweedse band, die bekend werd met singles als America en In The Morning, maakt na 10 jaar afwezigheid precies wat ze daarvoor ook maakte. Namelijk aanstekelijke, vrolijke Britpop zonder grote verrassingen.

Het album begint met Aladdin die zijn Geest toespreekt en vraagt om een Razorlight-album ‘that doesn’t totally suck’ en knalt vervolgens terug naar de zeroes met Got To Let The Good Times Back Into Your Life. Het geluid is vertrouwd en ondanks dat drummer Andy Burrows niet meer mee doet, klinkt het album zoals we Razorlight kennen. Helaas staat er op het album weinig afwisseling. Alleen op Goodnight en Iceman is te horen dat frontman Johnny Borrell meer in zijn mars heeft dan vrolijke, ’s zomerse, uptempo gitaarliedjes. Op Goodnight zet de band namelijk een Blur-achtige sound neer en Iceman is het enige nummer van het album waar je als luisteraar even wat rust krijgt.

De tien andere songs zijn vrolijk, uptempo en zeker niet slecht. Maar na twee van dat soort liedjes gehoord te hebben, ben je als luisteraar toe aan iets nieuws. Want ondanks dat het los van elkaar erg leuke liedjes zijn, die het zeker goed zullen doen op de festivals, wordt het saai om steeds hetzelfde trucje te horen. Over die festivals heeft Borrell wel duidelijk nagedacht. Zo kan de bridge van single Carry Yourself een festivalweide makkelijk in extase brengen en zit in Midsummer Girl een duidelijk meeklap en meezing moment. Maar aangezien het album in oktober uitkomt en de temperaturen flink aan het zakken zijn, zal dat festivaleffect nog een paar maanden op zich laten wachten.

Luister van Olympus Sleeping:

• Carry Yourself
  • Iceman