REVIEW: Stillwave – Sell Another Soul (★★★★☆)

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Alternatief, Reviews, Rock
  • 170808_SellAnotherSoul-LPHoes.indd
30Okt

Verfrissend om te zien hoe het Stillwave zich al internationaal opstelt. Terwijl ze in eigen land nog een plek in de onderstroom innemen, zijn ze een graag geziene gast in Engelse rockkelders. En dat lijkt voor de Utrechtse band slechts een begin. Na twee EP’s en wat losse singles vraagt de tijd om een volledig album. Het antwoord komt in de vorm van Sell Another Soul, een dromerig rapport dat met gepaste bedachtzaamheid de nieuwe band presenteert.

Bovenstaande wil niet zeggen dat het drietal angstig op safe speelt, maar zich vaker toelegt op daadkrachtige structuren en motieven in de nummers, iets wat op de EP The Heim bij vlagen miste. Het eerste kwartier bestaat uit een vleiend openingsakkoord (Cradle) dat met lichte ruis en Marcel Jongejan’s beheerste zang een fijn begin is. Het mag iets gelaagder op She Flies A Tracer, waar de vocals iets prominenter zijn en het samplewerk bijzonder sterk. De shoegaze overlapt vaker dan ooit met bezwerende dreampop, maar Stillwave kan geen plaat maken zonder vol de effecten in te trappen, zoals ze dat doen op Box Cart Sucker. Waar The Heim relatief hoog bleef zweven, stapt Sell Another Soul vaker de belevingswereld van de (neutrale) luisteraar.

Voor een band die normaliter zo veel vertrouwd op haar effecten en synths is het akoestische ‘94 Civic een luimige maar heerlijke ontsnapping. Met de tekenende clip van een eenzame man in een auto is dit nummer in vergelijking het minst gevuld en juist daarom zo rakend. En gek genoeg ligt het prima in de lijn van de industriële en pulserende sounds van Bypass en de Tarmac Plains-achtige synths van afsluiter KTLBLCK.

De steevaste indeling van kleine (synth)intro’s, sluipende coupletten en beestachtige explosies richting het eind is nog altijd de vaste formule waar maar weinig mee gebroken wordt op Sell Another Soul. Die wisselwerking van persoonlijke intimiteit en weerbarstig expressionisme wordt vaak aangehaald en zal live er vaker voor zorgen dat gitarist Michaël van Putten als een bezetene over het podium zwalkt. Sure, het trucje komt vaak langs, maar het kan geen kwaad voor de grillige energie op dit album, opdat het Stillwave wat prominenter in de kijker van alternatief Nederland mag zetten.

Luister van Sell Another Soul:

• Cradle
  • She Flies A Tracer