REVIEW: SX – Eros (★★★)

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Alternatief, Electro, Reviews
  • sx_eros_digital_artwork
15Dec

Door: Heleen Zijlstra

Een intieme reis door het liefdesleven van Stefanie Callebaut en Benjamin Desmet. Zo klinkt het derde album van het Belgische duo SX. De titel Eros verwijst naar de Griekse god van de liefde en doet misschien een warm geluid vermoeden, maar dan ken je SX nog niet. Bereid je voor op een onheilspellend liefdesverhaal.

De theatrale stem van Calleubaut domineert het album en geeft een bijna opera-achtige indruk, de pijn en hartstocht is voelbaar. Verder vormen diepe beats, elektronische rifjes en obscure geluiden de basis. De optelsom van al deze elementen zorgt voor een heftige en meeslepende sfeer. Alsof een Griekse tragedie versmelt met experimentele electro.

Deze plaat nodigt uit om in de juiste volgorde van begin tot eind te beluisteren. De luisteraar wordt duidelijk een verhaal ingezogen. Met het openingsnummer Designed/Desire wordt de toon gezet door heftig pulserende beats en donkere tonen. Daar overheen bezingt Callebaut de relatie van de mens met de liefde en, zo het lijkt, obsessie die daaruit voortkomt: ‘We desire to make love, we’re designed to be in love’. De volgende drie nummers nemen af in tempo, bevatten meer dromerige lo-fi beats en voelen eerder aan als persoonlijke liefdesbetuigingen. Maar de onheilspellende sfeer blijft, om tot een hoogtepunt te komen op Falling. Dit nummer is een van de meest intense van het album en klinkt werkelijk waar alsof je langzaam een duister hol in valt, de opbouw van trippy instrumenten en zang doet hier goed zijn werk.

Nog zo’n hoogtepuntje is The Dancers, dat het als clubnummer niet slecht zou doen. Deze plaat bevat een hoog drugsgehalte en ervaart ook een beetje als een trip. Opgevolgd door het Gone, wat een aardig come-downeffect creëert, lijkt de stapavond compleet.  Toch is afsluiter Eros misschien wel een van de grootste verassingen van het album. Daar worden we ineens getrakteerd op een kalmerend gitaarspel, die uitmondt in een episch einde van dit liefdesverhaal. De artiesten van SX lijken zich met dit werk bloot te geven. Door een zo geliefd thema te kiezen en daar juist pijnlijke kanten van te benadrukken, voelt dit als een zeer persoonlijk en fragiel album dat uitdaagt om meermaals beluisterd te worden.

Luister van Eros:

• Falling
  • The Dancers