REVIEW: Sylvan Esso – What Now

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Pop, Reviews
  • sylvan-esso-what-now-1488294403
11Mei

Door: Maarten de Schutter

In 2013 ontstond in North Carolina het duo Sylvan Esso, bestaande uit zangeres Amelia Meath en producer Nick Sanborn. Met een goed ontvangen debuutalbum op zak bracht het indiepopduo eind april het tweede studioalbum uit. Op What Now is er ruimte voor producer Sanborn om met zijn beats allerlei geluiden van stal te halen, maar het eindresultaat beklijft niet echt.

What Now is een album waarop, ondanks een aantal sterke nummers, het geheel nog wat te weinig sprankelt. Echt uitbundige nummers zijn er maar weinig, en dit heeft ook te maken met de stem van zangeres Meath. Weinig emotie is er te vinden in haar stemgeluid, waarbij het allemaal wat voortkabbelt. Het gros van de plaat is geschikt om op een lentedag in het park te draaien, terwijl voornamelijk het nummer Die Young een roadtrip-gevoel met zich meebrengt. Het album is met 36 minuten vrij kort, en weet mede hierdoor geen blijvende indruk te maken.

Die Young is het leukste nummer van het album, met energieke synths en een catchy refrein, terwijl ook Radio vrij up-tempo is. De andere nummers zijn vaak minder. De liedjes zitten allemaal goed in elkaar met herkenbare refreintjes en gevarieerde beats, maar het blijft gewoon niet echt hangen. Er zitten teveel liedjes tussen die je direct na het luisteren alweer vergeten bent. Voornamelijk de laatste vijf nummers van het album kunnen niet bekoren, want in dit slot is alleen Just Dancing een leuk dansnummer.

Sylvan Esso weet het succes van het debuutalbum geen groots vervolg te geven en komt met een album dat pit en emotie mist. Toch hoor je de potentie in sommige nummers van het duo, dus is het hopen dat Sylvan Esso op het volgende werk wel laat horen waartoe ze in staat zijn.

Luister van What Now:

• Die Young
  • Radio