REVIEW: The Bloody Beetroots – The Great Electronic Swindle (★★★☆☆)

• cd-covert-artwork-the-bloody-beetroots-the-great-electronic-swindle
26Okt

Sir Bob Cornelius Rifo, op Spotify beter bekend als The Bloody Beetroots, bezorgde fans een hartverzakking toen hij in een beruchte Facebookpost suggereerde dat hij z’n electrohouse-act zou stopzetten om zich te focussen op het DJ-project SBCR. Al gauw werd duidelijk dat dit zoveelste alter ego van Rifo slechts een fase was en dat de Beetroots voorlopig nog wel rondhangen. The Great Electronic Swindle onderstreept dat voor de duidelijkheid nog eens, en is een beukende kluwen siervuurwerk met een zwak voor striemende gitaar en brute hardcore.

Eerder deze zomer hielden The Bloody Beetroots nog flink huis in de Heineken op Lowlands, waar het hervonden plezier met een rotgang het tentdoek ingejaagd werd. Op The Great Electronic Swindle is dan ook geen ruimte voor getreuzel; My Name Is Thunder is een gierende maagstomp van rock en sidderende house waar de stem van Jet’s Nic Cester ziedend overheen krijst. Het is meteen één van de betere samenwerkingen op de plaat en daar zijn er nogal wat van: op drie nummers na – de saaiere momenten van het album – wordt er telkens een andere artiest voor de microfoon geschoven. Dit varieert van de raps van Leafer Seyer (Kill Or Be Killed) tot de gritty highway-rockchicks van Deap Vally (Drive) en de hardcore grunts van Jason Aalon Butler (Crash). Zo laat The Bloody Beetroots zien dat het de alternatieve scene een warm hart toedraagt, en er regelmatig in slaagt een zinderende crossover met electrohouse te creëren.

Hollywood Surf Club breekt tegen het einde met de doffe house-rock met een Daft Punk-sound comme Digital Love, ondersteund door Mr. Talkbox. Vreemd momentje op The Great Electronic Swindle, dat de bloedserieuze floorfillers onderbreekt. Er zit dus wel wat rek in de ruimte op het album en Rifo laat zien dat ook uitstapjes naar stadionrock (Future Memories) en smerige dubstep-breakdowns (All Black Everything) hun weg naar boven vinden.

The Bloody Beetroots speelt met enorme combinatiesounds en vuurt de mixtafels volledig leeg op The Great Electronic Swindle. Op een handjevol ‘saaie’ missers (Irreversible, Pirates, Punks & Politics) is dit een plaat die electro en alternatieve rock op spectaculaire wijze samensmelt. Desondanks is het gretige stijl-hoppen een potentiële turnoff voor de neutrale luisteraar, maar zal het een verbroedering in een broeierige festivaltent geenszins in de weg zitten. (★★★☆☆)

Luister van The Great Electronic Swindle:

• My Name Is Thunder (Ft. Jet)
  • Wolfpack (Ft. Maskerade)