REVIEW: The Boxer Rebellion – Ghost Alive (★★★★☆)

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Reviews, Rock
  • boxer-rebellion-ghost-alive
23Mrt

Het verlies van een dierbare als muzikaal omslagpunt en een heel album als therapie-sessie, het gegeven is geen onbekende in het muzieklandschap. The Boxer Rebellion-frontman Nathan Nicholson noemt het overlijden van zijn vader het moment dat hij alle randzaken uit zijn leven weg zag vallen en zich stortte op alles wat belangrijk voor hem was. Ondertussen zijn de verschillende fases van rouw gepasseerd en met Ghost Alive leert de band zich weer positief een weg door het leven te banen door een treffend offensief op je emoties.

De zorgvuldige laagjestechniek van vorige platen zijn daar gelaten en vanaf de openingstrack What The Fuck (ja zo heet ie echt) houdt The Boxer Rebellion het dicht bij de grond. Met regelmatig terugkerende harpen, hoorns en strijkers worden er bevrijdende arrangementen gesmolten die tegen de achtergrond van een langzaam helend hart wonderschone momenten scheppen. De tweede helft van Rain is zo’n prachtig moment, waarin de melodie zich van een lichte mineur vloeiend ontwikkelt naar een droomeinde waarin de lyric “I understand it” een ton emo-lading meekrijgt.

Langzaam maar zeker worden de heartstrings steeds strakker getrokken, met af en toe een kordaat rukje, bijvoorbeeld op de single Here I Am, waarin de hoge inzet in het refrein de band ontdoet van ieder masker en het de breekbaarheid voorop zet. Het zijn thema’s als ‘het grootse in het kleine zoeken’ en een gezonde drive om door te leven na een ingrijpend moment die dit album geen zware steen op het hart maken, maar een reis om de gepijnigde mens een hand te reiken, samen eens hard te huilen maar ze vervolgens weer overeind te helpen.

Luister van Ghost Alive:

• Rain
  • Here I Am