REVIEW: The Grand East – What A Man (★★★½)

19dec

Van ontzettend goede nummers naar zeer tegenvallende muziek. The Grand East levert met What A Man een wisselvallig album af. Waar sommige nummers ontzettend goed zijn, vallen andere enorm tegen.

Het album begint erg goed met Away, een nummer dat doet denken aan The Golden Earing en Radar Love. De continue energieke drums en de fijne bas zorgen voor een sound waar je veel energie van krijgt. Ook maakt het nummer nieuwsgierig naar de rest van het album. Helaas valt die nieuwsgierigheid bijna direct weer weg. Op Apocolypse Now wordt weliswaar een bijna identieke drumlijn ingezet en ook de bas blijft opzwepend, maar in principe is het een herhaling van het eerste nummer.

Gelukkig maakt de band het meteen goed met titeltrack What A Man. Het is meteen duidelijk dat dit nummer heel anders klinkt dan de eerste twee tracks. De vibe van het nummer gaat meer richting de sound van The Arctic Monkeys. Uiteindelijk knalt het nummer een heerlijke gitaarsolo in. Ook de rest van het album blijft slingeren tussen heerlijke rocknummers en matige gitaarliedjes. Want waar Who Is Joe en Magic Surf ontzettende fijne en originele liedjes zijn, blijven I’ve Been Young en Sweet Boy een beetje achter. De opbouw van laatstgenoemde nummers is erg voorspelbaar en bijna saai.

Toch eindig je met een goed gevoel, want de band sluit het album fantastisch af met Burn Away en Feels Like Flying. Bij Burn Away heb je bij de eerste klanken al door dat er iets verrassends gaat gebeuren. En inderdaad, een trippende, mysterieuze gitaarsolo ontbreekt niet. Feels Like Flying zorgt voor een fijne, rustige afsluiting met een akoestische gitaar en zelfs een trompetsolo.

Luister van What A Man:

• What A Man
  • Burn Away