REVIEW: Trixie Whitley – Lacuna (★★★★)

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Electro, Indie, Reviews
  • unnamed-4
27Mrt

Door: Yentl Neutkens

Na een aantal voorproefjes in de vorm van fijne, verrassende singles kan vanaf 29 maart ook de rest van het derde studio-album van Trixie Whitley beluisterd worden. Lacuna laat horen dat de zangeres zich wil blijven vernieuwen met veel elektronische invloeden, meer dan we van Whitley gewend zijn. Waar haar debuutalbum Fourth Corner uit 2013 hele duidelijke soul en blues-invloeden had, laat Whitley dit helemaal los en daarmee vaart zij op Lacuna een compleet andere koers.

Vanaf het intro is het een duidelijke electro-plaat met harde synth beats wat zich uit in een experimenteel en interessant geluid. Heartbeat, het nummer wat als eerste single uitkwam, sluit hier naadloos bij aan. Het zet de toon voor een duister en slepend geluid. Het doet denken aan de iets versnelde versie van triphop-bands als Massive Attack en Portishead. Ook Touch, wat eerder een goed ontvangen single was, bevestigt deze vergelijking. De obscure beats en soms wat dromerige synthesizers bepalen de sound van Lacuna.

Toch laat Whitley haar roots niet helemaal los. Op de nummers Time en May Cannan horen we de Trixie Whitley uit het verleden duidelijk terug. Nummers met een goed gitaar geluid, licht rock-achtig en zonder al de poespas uit de elektronische wereld. Ook Fishing For The Stars is als gevoelig gitaarnummer een vreemde eend in de bijt. Ondanks dat het nummer begint met enkel een gitaar en de stem van Whitley, komen er toch nog wat elektronische geluiden bij kijken. Dit maakt het nummer extra interessant en zorgt voor variatie op het album.

Whitley bewijst op Lucuna opnieuw dat zij niet onderschat mag worden; het experimenteren met andere genres weet ze goed uit te voeren. Lacuna is verzorgd en klinkt zuiver. Dit komt ongetwijfeld ook door het imposante stemgeluid van Whitley, wat een belangrijke bijdrage is aan het geluid op het derde album van de Belgisch-Amerikaanse.

Luister van Lacuna:

• Heartbeat
  • Time