REVIEW: Whispering Sons – Image (★★★★)

Written by Jaap Smit | Published in Albums, Reviews, Rock
  • wsi
26Okt

Dit is een album dat bij iedereen in de auto moet liggen. De continue stroom aan gitaarrifjes, baslijnen en drums zorgen ervoor dat Image een heerlijk album is om ’s nachts mee over de snelweg te rijden. Het Belgische Whispering Sons levert een duister album af dat je meevoert naar een donkere, grimmige wereld.

Vooral de diepe, zware stem van zangeres Fenne Kuppens zorgt voor een dreigend gevoel bij het luisteren van Image want, hoewel het op het nummer Alone soms lijkt alsof Tom Smith van Editors de zang heeft ingezongen, de stem van Kuppens is uniek en indrukwekkend. Als je vervolgens haar stem combineert met fijne baslijntjes, zoals in Fragments, en onheilspellende drums en synthesizers, zoals in Skin, krijg je een reis door een wereld waarin de hoofdpersoon duidelijk niet thuishoort. Want ook de teksten zijn duister. Zo zingt Kuppens in Fragments over stukjes mens die over de rand vallen. En in No Time zingt ze klaar te zijn met datgene wat ze al jaren zegt.

Het is duidelijk dat Whispering Sons goed heeft nagedacht over het album. De nummers volgen elkaar strak op en nergens gaat Image echt vervelen. Juist op de momenten dat je dreigt af te dwalen weet de band je weer terug te trekken het album in. Zo verandert het geluid van de drums halverwege het album en wordt je aandacht aan het begin van Hollow direct getrokken met een knallend elektronisch intro. Maar het hoogtepunt wordt bewaard voor het einde. Want hoewel er al een aantal keer een goede opbouw in de nummers zit, mis je als luisteraar soms de extase. Zo heeft het nummer Waste een fijne opbouw, zit er in het nummer Dense een break waarna het kan losbarsten, maar krijg je nergens een gehoopte gitaarsolo. Tot aan het einde dus. Want waar No Image rustig begint en de melancholische synths zelfs even vervangen worden door een piano, barst het halverwege eindelijk los en wordt het album afgesloten met een fijne gitaarsolo. Hierdoor rond de band het album erg fijn af en is de cirkel rond.

Luister van Image:

• No Time
  • Alone