Nog een paar daagjes, dan kunnen we de champagne ontkurken, de boom weer verbranden en beloftes maken die we toch niet nakomen. Daarmee laten we een jaar achter ons dat muzikale ups en downs heeft gekend (met als absolute dieptepunt Mevrouw Cyrus op een sloopkogel). Ook van eigen bodem is er een hoop mooie muziek opgedoken. Een aantal Nederlandse artiesten met hun hoogtepunten van 2013!
Alan Lauris
“Het verschijnen van The Next Day van David Bowie en Electric van de Pet Shop Boys waren mooi, maar het absolute hoogtepunt dit jaar was voor mij op 17 oktober: het concert van Kraftwerk in het Evoluon in Eindhoven. Alles klopte: de plek, het geluid, de nog steeds evoluerende ‘catalogue’ en de geweldige 3D-show. Pioniers in de elektronische muziek die hun eigen sound hebben weten te behouden terwijl ze de muziek, de beelden en de performance toch steeds laten meegroeien met tijd en steeds meer lagen geven, en met de nieuwste technieken veel meer live doen dan menigeen denkt. Ben benieuwd of dit nog wordt overtroffen! Het nummer Aquaplaning op mijn EP Q3 (the Quest part 3) die door Muziekrecensies werd gerecenseerd, is een bescheiden eerbetoon.”
Lees wat wij vonden van Q3 hier.
Blame It On The Drummer
“Voormalig gitarist van de Red Hot Chili Peppers (RHCP) heeft sinds de breuk met de band enkele solo werken uitgebracht. Hiervan is The Empyrean (2009) zeker een hoogtepuntje. Op dit album zijn veel overeenkomsten te horen met bands als Dot Hacker (waar Josh Klinghoffer, de huidige RHCP gitarist, ook in speelt), Ataxia (waar hij zelf in zat) en het nummer Maggot Brain van Funkadelic. Voor velen het mooiste wat hij doet op gitaar naast zijn werk met de Peppers.
Na The Empyrean is hij zich gaan richten op het maken van elektronische muziek. Wat ons totaal niet aansprak. Na meerdere elektronische albums was de hoop verloren dat hij ooit nog muziek zou gaan maken zoals hij dat eerst deed. Totdat een vriend van hem overleed. Het nummer Wayne is aan hem opgedragen, gespeeld in de stijl zoals Wayne dat het mooiste vond. Op deze plaat is Frusciante eindelijk weer te horen op gitaar volgens oud concept. Je kunt merken dat hij zijn focus sinds begin 2009 heeft verlegd en misschien niet zo vaak meer gespeeld heeft. Desalniettemin eindelijk weer Frusciante op gitaar te horen zoals hij vroeger speelde!”
Lees wat wij vonden van hun debuutalbum Stalemate hier.
Thimo Geijzen van Fin de Siècle
“Al kwam het liedje in december 2012 uit, het duurde enkele weken voordat deze steeg naar een nummer 1 positie in Nederland en het mijn gedeeltelijk geïsoleerde muzikanten leventje binnen drong, ik heb het over Will-I-Am & Britney Spears met “Scream And Shout”.
Alle keuzes waaruit dit nummer tot stand kwam zijn gebaseerd op eerder behaalde resultaten en hebben het doel op een zo gemakkelijk en snel mogelijke manier geld te verdienen. De tekst is een greep uit de grabbelton van woorden uit de “club muziek”, zonder verdere betekenis of gedachtegang.
In mijn definitie van muziek is “gevoel, vertaald naar geluid”, maar we zijn inmiddels ver afgedreven.
Neem dan “Royals” van “Lorde”, een ware verademing in de popmuziek als je t mij vraagt. Eigenzinnig, zorgvuldig gearrangeerd en een mooie stem waarbij de charme niet weg-geproduceerd is. Ik vóél wat ik hoor: she does rule, I hope more people like her will.”
Lees wat wij vonden van hun EP Dreamcatcher hier.
Binnenkort komen de jaarlijsten van Muziekrecensies! Hou de site en de Facebook-pagina in de gaten!