Tekst: Bas Koppe Foto’s: Jelle de Ru
Supportband Mozes and the Firstborn komt zó nonchalant het podium op dat het maar een paar mensen opvalt. Pas wanneer de concert-dj z’n muziek uitzet en het zaallicht uitgaat, merkt het publiek ze op. In hun halfuur zien we zanger Melle over het podium rennen, over het podium rollen, met veel gevoel voor show z’n vest weggooien en vooral een retestrakke garagerockband. Eerder in dezelfde week speelde de band voor driehonderd man in de Utrechtse EKKO. Hier laten de Eindhovenaren een mooi visitekaartje achter voor de grotere zalen.
Nog voor De Staat het roodverlichte podium opkomt, klinkt er al applaus. De band neemt hun plaatsen in en begint met spelen. Me Time – afkomstig van de nieuwe plaat Bubble Gum – is de opener van de avond en het publiek lijkt er aan het begin nog niet helemaal in te zitten. In hoog tempo gaat de band verder met Psycho Disco en Mona Lisa. Ondanks een stroeve start bij het publiek krijgt Torre Florim het voor elkaar om aan de uitervkochte AFAS Live met één blik duidelijk te maken wat hij wil. Vaak is dat meeklappen. En bij Mona Lisa host een groepje vrienden mee, wat een kleine moshpit tot gevolg heeft. De eerste echte kreet van herkenning komt voor Input Source Select. Zonder enige aanwijzing rapt iedereen mee. Om de fans van het eerste uur tevreden te stellen, komt Habibi van debuutplaat Wait for Evolution voorbij, maar verder draait dit optreden om het in januari verschenen Bubble Gum. Aangevuld met recent werk.
Omdat alles zo strak gespeeld wordt, lijkt ook de moshpit die vooraan ontstaat geregisseerd. Ongevraagd doen ze een paar keer een sitdown, tot goedkeuring van Florim. Toch lijkt het publiek het vooral passief tot zich te nemen. Dit ligt zeker niet aan de band en de strakke show die ze geven. Misschien toch iets meer aan publiekparticipatie doen dan alleen vragen hoe het gaat? Af en toe moet hij wel, bijvoorbeeld om de bandleden te noemen. En gastzangeres Tessa Douwstra van Luwten aan te kondigen voor Tie me Down. Inmiddels is de band zo hard gegroeid dat je over deze avond beter als show kunt spreken. Alle elementen waren tot in de puntjes verzorgd. Van de projecties op het scherm tot de lichten. Vooraf werd het publiek gewaarschuwd voor de stroboscopen. Dat was geen doelloze waarschuwing. Af en toe werd er zo veel geknipperd dat het meer op een hardcore show leek.
Tegen het eind van de reguliere set is het publiek losser. Aan de zijkant kiezen de mensen er nog voor om alles rustig te bekijken, maar de moshpit aan de voorkant van de zaal lijkt nu z’n definitieve grootte te bereiken. Tot het onvermijdelijke Witch Doctor. Zonder aankondiging gaat Get On Screen over in de (cult)hit van de band. Bij de eerste woorden van Florim ontstaat het gat waar de menselijke draaikolk vorm krijgt. Tijdens de vorige show in de AFAS stond hij op een soort verhoging en cirkelde het publiek om hem heen. Nu neemt hij plaats op de verhoging achterop het podium. Met zijn armen gespreid als een soort Jezusfiguur kijkt hij staand voor het projectiescherm neer op cirkelpit. Tijdens de toegift wordt ‘oudje’ Sweatshop uit de kast gehaald. Met de tweede gastzangeres van de avond. Namelijk Sophia de Geus van 45ACIDBABIES, het voorprogramma van De Staat tijdens hun afgelopen tour door Engeland. Daarna gaat het gas er op met I’m Out of Your Mind en afsluiter KITTY KITTY. Bij dat laatste nummer zien we het nieuwe fenomeen van De Staat: na de cirkelpit is een wall of death een logisch vervolg. Gelukkig hoeft Torre daarbij niet in het midden te staan.
Foto’s door Jelle de Ru
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
Mozes and the Firstborn
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv