Door: Maarten de Schutter
Aanvankelijk lijkt het alsof er helemaal niemand interesse heeft in het optreden van de Amsterdamse Sef, getuige het bedroevende aantal mensen dat er op donderdag tijdens het voorprogramma in de Pandora aanwezig is. Maar onder andere door zijn rechterhand Falco Benz weet de zanger/rapper er een puike avond van te maken.
Het voorprogramma in de Pandora wordt door James Watts verzorgd, maar de R&B-nummers van de jonge hoofdstedeling lijken in het begin niet helemaal aan te slaan bij het kleine publiek dat dan in de zaal staat. Tegen het einde van zijn korte set komt er eindelijk wat beweging in de zaal. En wanneer Sef met ‘synthwizard’ Falco Benz het podium betreedt is een warming-up overbodig en onthaald het publiek het tweetal direct vol enthousiasme.
Een voordeel van een niet uitverkochte zaal is misschien dat het iets intiemer is en daarom ook wat persoonlijker voelt. Sef is er een meester in om het publiek om zijn vinger te winden. ‘’Alles in overleg’’, zegt hij meermaals, wanneer hij vraagt of het publiek hem goedkeuring geeft om een nummer te spelen. Zijn meest recente album Excusez-Moi komt in zijn geheel voorbij, wat minder ruimte overlaat voor het klassieke debuutalbum De Leven. Hoogtepunt van de show vormde dan toch wel weer dat bekende nummer, al zag je wel degelijk dat het meest recente werk van Sef ook werd goedgekeurd. Tijdens Goed Genoeg en Limonadestroop springt het publiek volop mee.
In een toch vrij korte set laat Sef zien waarom hij onderschat is, getuige de niet volledig uitverkochte zaal, maar ook waarom een man als Falco Benz essentieel zou moeten zijn voor iedere rapper. Er gaat niets boven een synthesizersolo aan het einde van een rapnummer, of het live spelen van de beats. Na de eindbuiging van Sef en Falco Benz kan het tweetal zich gaan opmaken voor nog vijf andere tourdata. Hopelijk dat het publiek zich dan net zo dankbaar toont als Sef zelf en massaal verschijnt.