Tekst: Daan Visser Beeld: Lauren Booster
Een 3FM Megahit, een 3FM Award in de categorie beste alternatieve band, een Sena Performers POPnl Award en twee EP’s. Het is een indrukwekkend lijstje, maar dat was in 2016. Na een lange pauze zijn the Brahms terug met het album Me And My Damn Dreams (MAMDD). Deze terugkeer vieren ze in de Utrechtse Helling, een thuiswedstrijd voor het kwartet.
De heren openen de avond met het openingsnummer van het album, I Like to Listen to You Talk. De muziek is, in tegenstelling van hun eerste twee EP’s, meer uitgedacht geworden. Er worden meer synthesizers gebruikt en de sound klinkt volwassener. Toch speelt de band energiek en enthousiast. Het album is in Londen opgenomen met producer Larry Hibbitt. Na de lange retraite en het opnemen van MAMDD is goed te zien hoe de band gegroeid is. Iets wat terug te zien is in hun zelfgemaakte mini-documentaire Behind The Album. De plaat wordt halverwege het optreden als een frisbee het publiek in gegooid, maar raakt een van de lampen achterin de zaal. Iemand heeft dus waarschijnlijk een gebroken langspeelplaat gevangen en mee naar huis genomen.
Dat is lang niet het enige noemenswaardige moment van de avond. Het eerste is de cover van David Bowie’s Let’s Dance, gebracht met een hoger rockgehalte dan het origineel. De gitarist Thomas Braam valt tijdens dit nummer het meeste op, met zijn gitaarsolo die zeker niet onder doet aan de solo van de originele gitarist Stevie Ray Vaughan. Misschien zit het geheim in de gegespte lakschoenen die hij draagt. Het andere opvallende moment is wanneer het publiek tijdens het nummer Stadium GT de lampjes van hun mobieltjes aanzet. Deze truc heeft de band voor het eerst geprobeerd toen ze in het voorprogramma van Kensington in het Ziggo Dome stonden, maar werkt ogenschijnlijk net zo goed in de Helling. De uitgebreide toegift bevat de bekendste nummers van The Brahms; Shelter, Nights en de 3FM Megahit Golden. Tijdens het laatstgenoemde lied vraagt David het publiek om door de knieën te gaan om bij het refrein omhoog te springen, waar het hele publiek dan ook enthousiast aan meedoet.
De sabbatical en de ervaringen van het opnemen van MAMDD heeft de groep duidelijk goed gedaan. De liedjes zijn verfijnder en live zijn ze ijzersterk.