Door: Jaap Smit
De Londense electroband Fenech-Soler zwaaide na het uitbrengen van hun vorige album Rituals twee bandleden vaarwel, wat ook een goed moment was om eventjes te reflecteren op hun werk. Alles wat ze wilden bereiken met de band (tours met grote artiesten, prijzen) leek in the pocket, maar het was nog niet over met de band. De overgebleven bandleden (broers Ben en Ross) vonden het tijd voor gewaagde moves.
Die gewaagde move komt binnenkort in de vorm van het derde album Zilla, maar voor het zover is test het tweetal het ‘hart’ van de plaat in de vorm van de EP Kaleidoscope. Niemand minder dan topproducer Jacknife Lee begeleidde de demo-opnames, maar de band vond de kern van de plaat op een boerderij in Northamptonshire, waar ze met een oud keyboardje aan de slag gingen. Ze maakten naar eigen zeggen hun meest levendige nummers voor dit album.
Want naast dat nieuw werk zeer gewenst was (Rituals dateert uit 2013) lijkt de titeltrack de gedroomde hitsingle. Leunend op Phoenix’ legendarische mix tussen gitaar en synthesizers maakt Fenech-Soler een indrukwekkende entree op de EP. Het nummer Night Time TV houdt het iets dichter bij de grond bij de ruisende, strobesound, maar wel met diezelfde lichte, bijna onzichtbare vocals. Een dansbaar ritme is een vereiste voor het werk van Fenech-Soler, en op Kaleidoscope zijn ze allebehalve van plan die belofte te verbreken.
De bobbelige productie van HaHa en On Top en de subtiele hints naar gerenommeerde dance-artiesten zoals Justice en Daft Punk maken dat de synth-heavy indie een glamoreuze discodimensie krijgt. Door de nummers vaker af te spelen hoor je steeds meer elementen die je bij weinig andere artiesten kan plaatsen. Daarmee is Kaleidoscope een geslaagd verkenner. Met dit als visitekaartje voor Zilla lijkt het erop dat Fenech-Soler binnenkort een career-defining moment zal meemaken.
Luister van Kaleidoscope:
- Kaleidoscope
- HaHa