Van de basgitaar een volwaardig begeleidingsinstrument maken. Het is het doel dat Ivo Schot zichzelf heeft gesteld met zijn project Fortheloveofbass. In samenwerking met verschillende zangers en zangeressen maakte Schot meerdere clips waarin de basgitaar als dragend instrument een nummer op bijzondere wijze ondersteund. Oprichter Ivo vertelde ons over zijn passie voor het instrument en het ontstaan van dit innovatieve project.
“Ik was 14 of 15 en luisterde net Nirvana, Sum 41 en Green Day. Ik speelde zelf piano, maar dit instrument paste niet echt bij de nieuwe muziek die ik zo gaaf vond. Ik was bevriend met een jongen die heel goed gitaar kon spelen en we wilden bij de talentenjacht van school Smells Like Teen Spirit spelen, dus ging ik bassen. We bleven een bandje en ik bleef bassen. In deze fase heb ik de bas heel lang ook benaderd als een gitaar, wat ook heel erg de functie is bij dit soort muziek. Daarna begon ik muziek te ontdekken waar de bas een belangrijkere (en ook) complexere rol vervulde. Dit begon met de Red Hot Chili Peppers, wat de deur opende naar oude funk. Daarna ging het snel: Jameson, Jaco Pastorius, Palladino en Levin. Als je eenmaal weet wat er allemaal mogelijk is word het eindeloos.”
“De lijst van bassisten die iets nieuws hebben toegevoegd is bijzonder lang, maar er zijn natuurlijk een aantal iconische figuren. Zelf ben ik erg fan van Paul McCartney die in staat is geweest de bas op een waanzinnig melodische manier in te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het nummer Lovely Rita. Daarnaast heb je James Jameson van Motown die bijna alle bekende Motown hits heeft ingespeeld. Ain’t No Mountain High Enough, What’s Going On; dat zijn ook waanzinnig groovende en melodische partijen. Een hele vrije en speelse manier, wat voor die tijd uniek was. De grootmeester is natuurlijk Pastorius. Ik ben zelf niet zo fan van solistisch werk op de basgitaar, maar de invloed van Pastorius is niet weg te denken. Hij heeft het instrument met zijn spel en benadering opnieuw uitgevonden. Voor mij zelf zijn de grootste inspiratie bronnen Pino Palladino en Tony Levin. Zij hebben allebei in de jaren ’80 iconische baspartijen gespeeld met de fretloze bas en octaver: Sledgehammer van Peter Gabriel door Levin en Come Back And Stay van Paul Young door Palladino. Met deze benadering ging voor mij echt een deur open. Deze partijen gaan naast groove en melodie ook heel erg om sound en plaatsing, waanzinnig!”
“De basgitaar heeft in bandcontext een hele belangrijke rol. Het is het enige instrument dat zowel invloed heeft op het ritme als de harmonie. Samen met de drums ben je de ritmesectie en verzorg je de ‘groove’. Daarnaast ben je de onderkant van elke harmonie die de band speelt. Stel, de gitarist speelt een C akkoord en jij legt daar een A onder, dan is de totale harmonie opeens een AM7. Een goed besef van deze functie maakt het interessant om te bassen in bandjes. Het geeft je verantwoordelijkheid. Bovendien brengt het lage naar mijn mening een ontzettende drive met zich mee. Het voelt als een krachtig instrument. Als begeleidingsinstrument doet de basgitaar in zekere zin onder aan de gitaar of piano. Deze instrumenten zijn natuurlijk bedoeld om volledige harmonieën op te spelen. Bovendien bevinden ze zich in een register dat beter aansluit op zang. Kortom, ze lenen zich in conventionele zin veel meer voor de begeleiding van een artiest.”
“Dit betekent natuurlijk niet dat het niet mogelijk is om een vocalist de begeleiden met een ander instrument, maar vaak ontstaat er dan toch een eindresultaat dat meer leunt op het feit dat er een raar instrument wordt gebruikt. Het doel van Fortheloveofbass is om met enkel de basgitaar een liedje overeind te laten staan. Zo maak ik in mijn ogen dan ook echt een begeleidingsinstrument van de bas, omdat niet de bas maar het liedje centraal staat. Dit is ook het geval als een piano of een gitaar iemand begeleid.”
“Het idee voor Fortheloveofbass begon gek genoeg met de naam. Ik ben zelf fan van dingen die conceptueel goed in elkaar zitten en volgens mij begint dat met een goede naam. Ik liep al heel lang met het idee in m’n hoofd om een eigen website te maken onder de naam Fortheloveofbass (ik heb de domeinnaam al heel lang geleden gekocht). Destijds wist ik nog niet wat er op die website zou moeten komen, behalve dat het over de bas zou gaan. Met mijn afstuderen aan de Rockacademie in 2012 besloot ik om een zangeres alleen op de bas te begeleiden. Het leek mij een interessante uitdaging. Dit bleek bijzonder goed te werken. Al vrij snel daarna had ik het idee om live video’s op te nemen waarop ik songwriters begeleid. Toch kwam er niks van. Ik had het druk met andere dingen en wist nog niet helemaal hoe ik het zou aanpakken. Nu precies een jaar geleden sprak ik met een vriend, Michiel Claessen, in zijn tuin. Ik vertelde hem het idee en hij was meteen enthousiast. Hij zei “dit moet je echt doen” en bood gelijk zijn hulp aan betreft het opnemen en mixen. Vanaf toen ging het snel. Ik begon eerst met songwriters benaderen en nummers uit te werken. Daarna heb ik een vormgever gezocht die de website/filmpjes voor zijn rekening kon nemen en ben ik studiodagen gaan plannen.”
“Ik heb de vocalisten zelf de keuze gegeven: we doen een eigen nummer dat zij zelf hebben geschreven, we doen een cover of we schrijven samen een nummer. Ik kan alvast verklappen dat alle bovenstaande dingen met verschillende vocalisten zijn gebeurd. Bij het uitwerken van het nummer probeer ik te bedenken wat essentieel is voor het liedje. De melodie wordt verzorgt door de zanger/zangeres dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Toch zijn er vaak meer elementen in de song te vinden die echt aanwezig moeten zijn. Ik probeer als het ware het liedjes te strippen tot de kern waarop het nog kan bestaan en herkenbaar is. Dan begin ik langzaam meer elementen toe te voegen waarvan ik denk dat ze erin moeten.”
“Toch blijft het belangrijk om bij benadering minimalistisch te werk te gaan. Je werkt toch vanuit een beperking en die moet je je kracht maken. Daarom zoek ik ook vooral naar een goede sound en sfeer en niet per sé naar een interessante baspartij. Zoals ik al eerder zei, het is mijn taak om het liedje overeind te laten staan. Binnen het concept heb ik heel erg gezocht welke sounds ik allemaal uit mijn instrument kan halen. Om te beginnen gebruik ik vaak een fretloze bas. Dit instrument heeft toch de neiging om meer te zingen. Daarnaast kun je er meer boventonen uithalen. Bovendien gebruik ik veel effecten, vooral Delay en Reverb. Zo kan ik met hele minimale partijen toch een heel ruimtelijk effect bereiken. Ik denk dat als je alleen de audio hoort van de nummer, dat je niet verwacht dat het een basgitaar is. Daar ben ik erg blij mee.”
De komende tijd verschijnen op LLUID de clips van Fortheloveofbass. Volg Fortheloveofbass ook via hun website of hun Facebook-pagina.