INTERVIEW: Vincent Bergsma van The Cool Quest: “ik wil gewoon dat ze de muziek lekker vinden”

Share on facebook
Share on twitter
Share on reddit
Share on email

Door: Wies van der Heyden

In de kleedkamers van Bird in Rotterdam zit Vincent Bergsma in zijn eentje tussen chips en snoep in de kleedkamers. Terwijl de rest van de band de spullen klaarzetten op het podium rust hij even uit. Vanavond speelt The Cool Quest een show van hun club tour, maar daarvoor heeft Bergsma nog even tijd om met LLUID te praten over onder andere de nieuwe EP Pulsar, de wissel in de band en de drive van zijn muziek. 

Met maar liefst 120 optredens in binnen -en buitenland was 2015 een goed jaar voor The Cool Quest. Maar eind 2015 besloot Arjen Schipper, de saxofonist van The Cool Quest, uit de band te stappen. Het bandleven bleek toch niks voor hem te zijn, hij wilde zich focussen op andere dingen. De band zocht een vervanger en vond deze in gitarist Vadim Neef. “In eerste instantie kwamThe Cool Quest, BIRD-9 het vertrek van Schipper hard aan. Je moet even nadenken over hoe je het nu gaat aanpakken. We hadden een druk schema en wilden geen dingen gaan afzeggen dus we wilden iemand in de band die gelijk mee kon spelen. Neef, de gitarist die we er nu bij hebben, kenden we al een hele tijd en daar hadden we al vaker mee gespeeld dus hij kon meteen instappen. Heel veel mensen vragen waarom we niet opnieuw een saxofonist erbij hebben genomen, maar wij vinden het belangrijk dat we een hechte klik met z’n allen hebben. Neef paste goed binnen de band. De dynamiek binnen de band was voorheen al heel goed, maar is nu nog beter omdat iedereen de volle 100% geeft. Neef versterkt de productiviteit. Dus hoewel het weggaan van Schipper een tegenslag was, gaat alles nu wel twee keer zo snel.”

In 2016 brengt de band twee EP’s en een album uit. Naast het werken aan dit drieluik moet er gerepeteerd worden met het nieuwe bandlid en zit The Cool Quest ook nog in een clubtour. Het is dus plannen, plannen, plannen om alles op tijd af te krijgen. “Je moet wel uitkijken dat je niet overal een beetje half mee bezig bent. Alle tijd die ik over heb steek ik in principe in
The Cool Quest, BIRD-40
het schrijven. Binnenkort komt de tweede EP uit en ik ben nu nog bezig met het afschrijven van nummers. Ik maak tussen de bedrijven door heel veel losse flodders van liedjes. De beste stukjes werk ik uit tot volledige nummers. Uiteindelijk heb ik dan te veel liedjes uitgewerkt en dan moeten we kiezen welke liedjes op welke EP komen. Beide EP’s moeten een zelfde soort balans krijgen. De teksten van de nummers schrijf ik en de arrangementen doen we met z’n allen. Een gitarist of een toetsenist heeft natuurlijk veel meer ideeën op het gebied van harmonie en akkoorden, zo heeft iedereen zijn eigen zegje.” Bij de tweede EP gaat The Cool Quest zich meer focussen op de productie dan bij Pulsar. Ze gaan de productie echt loskoppelen van het spelen. De uiteindelijke productie doet Snoet & Smoel, producers uit Leeuwarden. “We zijn nu aan het proberen om de productie echt los te koppelen van het spelen”, vertelt Bergsma, “live kunnen we dan weer groter en uitpakken, dan heeft iedereen ook veel meer invloed. Maar bij de productie moeten harde keuzes worden gemaakt en daar respecteren wij elkaars ideeën te veel voor.”

Hiphop uit de jaren 90, zoals Tribe Called Quest en The Roots maar ook hedendaags artiesten als Kendrick Lamar of Anderson Paak zijn inspiraties voor Bergsma. “Waar vanuit mijn roots mijn interesses liggen is toch wel de hiphop. Als ik iets tegenkom op Spotify raak ik geïnspireerd. Muzikale invloeden neThe Cool Quest, BIRD-17em je onbewust altijd mee in je eigen muziek, dat is ook een beetje hoe muziek werkt. Als ik nieuwe muziek check luister ik bijna nooit naar de teksten, dan let ik vooral op de beat en hoe de muziek over komt. Mijn kracht ligt ook niet bij de teksten. Die komen vanuit mijzelf; het is iets van mijzelf wat ik op papier zet en van mij hoeven mensen dat niet perse te begrijpen. Van te voren heb ik zelf wel een soort boodschap die ik overbreng in de teksten, maar uiteindelijk ben ik toch veel meer bezig met hoe ik het live perform. Hoe komt het over, wat is de eerste indruk. Dan laat ik het concept wat ik van te voren tekstueel bedacht hebt eigenlijk alweer los. Ik wil gewoon dat ze de muziek lekker vinden. Dat is het belangrijkste.”

 

Foto’s: Wies van der Heyden en Jelle de Ru (Photobombshell Photography)

Of lees dit