REVIEW: Marcel Singor – Futureproof

Een beter voorteken dan op je dertiende de Nederlandse Guitar Awards winnen is er niet als beginnende gitaarsmid. Marcel Singor (1972) zag dat ook en een goede dertig jaar verder mag hij terugkijken op een lange lijst albums en samenwerkingen met veel bekende artiesten. Uitgespeeld is hij ook nog lang niet en met zijn nieuwe plaat Futureproof slaat Singor weer een opvallende weg in. Hoe klinkt een van ’s Neerlandsch grootste virtuozen namelijk met niemand minder dan Bas Bron?

Bas Bron (bekend van zijn producties voor De Jeugd van Tegenwoordig) en Singor kwamen elkaar tegen bij de opnames van de track Deluxe van Seymour Bits (één van Bron’s muzikale projecten), waar de mix van synthrijke, futuristische klanken en kraakhelde gitaarsolo’s al een potentiële topcombi leek. Het idee voor een volledig album in deze sfeer werd al snel geboren. Futureproof is op z’n minst gezegd een opvallende plaat, waar van begin tot eind een eerlijke balans tussen de twee muzikanten wordt gezocht.

Al vanaf opener Authority blijkt de mix voor dynamisch gelaagde tracks te zorgen. Waar de basis grotendeels door Bron’s einghties-influeced wordt gelegd, zorgt Singor er altijd voor dat ieder nummer z’n eerlijke dosis gitaarsolo’s krijgt. De rollende basloopjes en omhoogschietende refreinen op Let’s Not Talk onderstrepen de kunde van Singor in het maken van aanstekelijke popsongs. Het intro van titletrack Futureproof had net zo goed de nieuwe single van De Jeugd kunnen zijn, maar de Christian Walz-stem en gitaar van Singor geven er een strakke eightiesdraai aan. Op Did That Really Just Happen? wordt gezocht naar een rustpunt op de plaat, dat met hangend refrein en galmende synth zeker wordt gevonden.

Futureproof is allesbehalve het uitmelken van een gimmick. De vooral uptempo nummers (Late Contender, Flash) worden goed afgewisseld met de leunende tempo’s (Colour My Time, Did That Really Just Happen?) en meer dan eens strooit de samenwerking met lekkere hooks. Singor’s dubbel gelaagde vocaltracks sterken Futureproof goed aan en maken de plaat tot een naadloos aansluitend elftal tracks. De jeugd van toen meets De Jeugd Van Tegenwoordig, maar van een hinderende generatiekloof is nauwelijks sprake.

Luister van Futureproof:

• Authority
  • Let’s Not Talk