REVIEW: Tame Impala – Currents

Dansbaar. Als we één woord niet zo snel aan de muziek van Tame Impala zouden koppelen, is dat het wel. De psychedelische rock van de Australiërs bestaat meer dan eens uit onnavolgbare ritmes en complexe melodieën die het moeten hebben van hun dromerige sound, en waar je dus niet een-twee-drie van uit je dak gaat. Maar zanger Kevin Parker besloot dat hij zijn eigen nummers tijdens het uitgaan wilde horen en zo ontstond Currents, het derde album van de band.

Is Currents dan de danceplaat van het jaar? Nope. Wel zijn de onnavolgbare ritmes en gruizige gitaren grotendeels uitgewist. Wat je dan overhoud is aangevuld met synths.. en nog meer synths. De lange openingstrack Let It Happen was voor sommigen al een grote brok om weg te krijgen, maar de pakkende loopjes en subtiele eigties-disco zijn eigenlijk kenmerkend voor wat Currents te bieden heeft. Dit disco element wordt nog eens subliem op een voetstuk gezet op het Michael Jackson-esque The Moment en neo-Bee Gees nummer The Less I Know The Better.

Daarmee is het dansgedeelte wel over, maar daartussenin duikt Tame Impala diep genoeg in haar muziekniche om een fijne collectie nummers op te graven. Het easy-pacende en zwevende Yes, I’m Changing en Eventually nemen de luisteraar mee op een zweefvlucht, terwijl single ‘Cause I’m A Man en Reality In Motion weer wat beweging in de plaat brengen. Melodisch en technisch valt er weinig op Currents aan te merken, wat erg knap is als je bedenkt dat de band een aantal kenmerkende elementen van zichzelf sterk heeft ingeperkt.

De laatste inspanning van de plaat, New Person, Same Old Mistakes, haalt voor de finish nog het onderste uit de kan. De duistere, bijna hiphoprijpe beats en kruipende vocals van Kevin Parker zetten Tame Impala in een licht zoals je ze nog nooit eerder hoorde. Daarmee vinkt de band alle persoonlijke doelen voor Currents af, die toch als voornaamste taak had om de boel op te schudden. En mocht je nou toch tijdens het uitgaan een van deze nummers horen, bel dan Kevin even.

Luister van Currents:

• The Moment
  • The Less I Know The Better