REVIEW: Belmont – Aftermath (★★★½)

Belmont had met hun tweede album Aftermath kunnen vertrouwen op de gebaande paden der poppunk, maar besloot het over een andere boeg te gooien. Het resultaat vliegt alle kanten op, maar toont hoe dan ook het lef van de band.

De uit Chicago afkomstige band wist in hun beginjaren op te vallen door punkrock te combineren met de snelle elementen van easycore en metalcore, zonder oog te verliezen voor een sterke hook of snoeiharde refreinen die goed bleven hangen. Aftermath, het tweede volledige album van de band, gaat door met het neerbeuken van grenzen. In de twaalf nummers neemt de band invloeden van nu-metal, hiphop, drillrap en onverbiddelijke industrial mee. Zeker in tracks als Fully Sent, Parasitic en Bowser’s Castle werken deze toevoegingen – de ene keer subtieler dan de andere – als een malle en lijkt de band echt wat op het spoor te zijn. De band is op een bloedserieuze missie, maar lijkt tegelijkertijd ook ruimte te willen houden voor nummers als Country Girl, waarop we Belmont in redneck-stijl horen zingen over een jeugdliefde die het dorp verlaat. Een gekke wending, maar die grappen zijn daarna alweer snel vergeten als het album verder gaat met Top Gun (From The Top), 4am // Disappear en Never Found, waarop de grauwe industrial terug is, maar tegelijkertijd wat meer moeite heeft om duidelijkere lijnen in de nummers te vormen. Vaker wordt er geschreeuwd, de trapbeats lijken iets meer uitgespeeld en de band moet zich echt inspannen om wat nieuws op te dienen. Gelukkig is het slotstuk van What I Lack – een verfrissende smak nieuwerwetse poppunk – en Advanced Darkness – grillige synth-infused rock – een reddende factor voor de plaat, die zich na een pittiger middenstuk erg goed weet te herpakken. Belmont komt er met Aftermath niet zonder aantekeningen van af, maar toont bakken lef en dat mag wel een paar keer gezegd worden.

Luister van Aftermath:

• Fully Sent
  • Parasitic