REVIEW: Chelou – Out Of Sight (★★★½)

Met ouders die flink actief waren in de Londense punkscene kon het niet anders dan dat Chelou zelf ook zijn weg zou vinden in de muziek. Opvallend genoeg zag de Brit niet de oude punk-iconen, maar Bob Marley, Neil Young en Led Zeppelin als zijn voorbeelden. Op zijn debuutalbum Out Of Sight zet de indie-artiest zijn eclectische stijl tegen een schemerig decor, wat voor een kalm en beheerst halfuurtje zorgt.

Dankzij zijn liefde voor dancemuziek bouwt Chelou ieder nummer op subtiele en gevarieerde elektronische beats, wat maakt dat Out Of Sight een plaat is die altijd interessant op tempo blijft. De dubbele vocals en nagenoeg alomtegenwoordige reverb op de gitaar zorgt dat Chelou het singer-songwriters genre in een gelikt modern jasje steekt, dat zich in je hoofd vertaalt naar beelden van een vroege avond in een afkoelende metropool. De drums op Tricks lijken te weerkaatsen tegen de hoge flatgebouwen en Out Of Sight lijkt met de aanzwellende tempo’s de roerige avond in te luiden. Chelou’s stemgeluid speelt op dit album een hoofdrol, maar het is toch de overkoepelende atmosfeer die Out Of Sight prettig in je hoofd laat zitten. Zo is één van de defining moments op het album het instrumentale Old Maccy, dat met een reeks drum-en gitaardetails een complexe wegdromer is. Het daaropvolgende Lifeline speelt iets meer met de drums, die meer thuis lijken te horen in een hippe bar dan op een klein podium. Het zorgt er hoe dan ook voor dat Chelou’s nieuwe album indie en elektronica verfrissend laat overlappen door een atmosfeer te creëren die tot de verbeelding spreekt.

Luister van Out Of Sight:

• Just A Thought
  • Old Maccy