REVIEW: CONDOR – Progression Now

Door: Maaike van der Linden

CONDOR is een jonge vierkoppige band uit het zuiden van ons land. De band omschrijft hun stijl als een mix van stoner, punk en grunge. Al vrij snel begonnen de mannen met opnames voor een EP maar ze creëerden zo veel materiaal dat de band besloot een heus album uit te brengen. Het resultaat mag er zijn: een plaat met maar liefst veertien nummers.

Progression Now is een album dat eerst een paar keer beluisterd moet worden voordat het duidelijk wordt dat de band een knap staaltje muziek neerzet. Op het eerste gezicht lijkt het album niet erg bijzonder maar na een paar keer luisteren is dat het zeker wel. De band weet echt een eigen geluid neer te zetten. Elk instrument krijgt de kans om te shinen maar niets overheerst. Los van elkaar zijn de partijen van de instrumenten al interessant maar alles bij elkaar vormt een stevig geluid met een rauwe, donkere rand. Daarnaast zitten de nummers vol kracht en zijn ze doordrenkt met stevige drumpartijen, gitaar- en basriffjes en vocalen om u tegen te zeggen.

Neem bijvoorbeeld Fuse. Bijna zes minuten lang maar ontzettend strak. Een nummer met zo’n duister accent dat het klinkt alsof je net de poort naar de hel binnenstapt. Stones (Give Daddy a Kiss, Girl) daarentegen is wat meer uptempo en een stuk korter, maar met een gitaarriff die blijft hangen.

Silence Is My Sound heeft een hele fijne, melodische samenwerking tussen bas en gitaar en lijkt vrij rustig. Halverwege komt er ineens een knallend stuk waarna het nummer weer teruggaat naar het rustige begin. Zo schommelt het een beetje heen en weer en blijft het nummer verrassend. CONDOR is een getalenteerde jonge band die zeker voor een eerste album heel goed werk heeft verricht. Vermoedelijk gaan we nog wel meer horen van deze band.

Luister van Progression Now:

• Silence Is My Sound
  • Stones (Give Daddy a Kiss, Girl)