REVIEW: Dawes – We’re All Gonna Die

De Amerikaanse band Dawes krijgt het al een aantal jaar voor elkaar om de jeu van country en folk te vertalen naar het nu. Gecombineerd met alles ‘they damn well like’ lukte dat op de platen Stories Don’t End en All Your Favourite Bands, met hoge noteringen in de folkcharts als gevolg. Op We’re All Gonna Die laat de band dat alles voor de gein een keer in de kast staan.

Nieuwe studio, nieuwe producer en het voornemen om op dit album als een andere band te klinken. Voor mensen die bekend zijn met de sound van de band is We’re All Gonna Die een compleet nieuw gezicht van de band. De nummers hebben hoorbaar langer gesudderd in de studio, waardoor de gespierde openingsriff van One of Us niet onderdoet voor OK Go-hit, maar het vervolgens ook kan omslaan in het gezellige ska-nummer Picture of a Man.

In de drang naar vernieuwing heeft Dawes zich wel goede grenzen gesteld en overschreeuwt zichzelf nergens. Zo kun je de band nog steeds (gedeeltelijk) herkennen in het gezellige Roll With The Punches en For No Good Reason. Less is regelmatig more en door simpele invloeden zijn de tien nummers een bijzonder aangename zit. Van het atypische gitaargebruik op When The Tequila Runs Out en Quitter mag de band nog graag terugvallen op de timidere sferen: Less Than Five Miles Away, As If By Design en het titelnummer weten deze renaissance ook een dimensie te geven die even soft als comfortabel genoemd mag worden.

De provocatief gekozen albumtitel mag terecht de aandacht opeisen, maar wel om je vervolgens met niets dan simpele (maar degelijke) songs om de oren te slaan. Met We’re All Gonna Die verbreed Dawes overtuigend haar horizon, zonder haar roots-y country afkomst te verloochenen.

Luister van We’re All Gonna Die:

• One Of Us
  • We’re All Gonna Die