REVIEW: De Staat – Bubble Gum (★★★★½)

Ik moet dit oordeel beginnen met een paar disclaimers. Ik tik dit stukje niet als een grote fan van De Staat – wat de objectiviteit ten goede zal komen, dat wel – maar ik heb voorgaande albums loeiend hard langs me heen laten gaan. Daar is geen bepaalde reden voor, het gebeurde gewoon. Ik ken een handjevol singles, een vleestornado en discussies omtrent miljoenensubsidie en daarmee is mijn boekje af. Zo, tot zover de mededelingen. Nu even Bubble Gum recenseren.

De alsmaar maniakale wordende single KITTY KITTY is een opzwellende terugkeer naar de chaos à la Witch Doctor, al is wordt het geordender opgediend en moet ondertussen ook Donald Trump op z’n plek worden gezet. Volgens de formule van De Staat wordt de simpele basis – in dit geval het koppige bassriffje – als een onorthodixe kerstboom opgetuigd met alles wat de band in de studio vindt. Die theorie gaat ook op voor Fake It Till You Make It, dat met een Bollywoodbeat een vriendelijkere kant laat zien, maar eigenlijk net zo knotsgek lekker is.

Het marcheertempo van Mona Lisa en de woordgeintjes in Pikachu; wanneer ik halverwege de plaat ben is het me opeens duidelijk: alles verwachtingen die ik bij de twee laatste Gorillaz-albums had – en op laffe bevrediging konden rekenen – , worden met Bubble Gum waargemaakt. Wellicht een tikkie machinaler op dit album van Torre en co, maar bij het gematigde Phoenix aangekomen hangt er een onmiskenbare zweem van Albarn-esque melancholie over het album. Op de rest van het album smijt de band je van de ene hoek naar de andere, de ene keer makkelijk en vriendelijk, om je vervolgens in de afgrond te storten met nummers als Me Time. Het lekker lang uitrekken van tracks zorgt ervoor dat de onrustige energie-trance lang blijft hangen en Bubble Gum lang op z’n luisteraars mag doorkauwen.

Het knetteren, spetteren en het opslokkende karakter van het album doen het lijken alsof je een uur lang de goedgeoliede tandwerken van De Staat staat te controleren. Het is precies, het is fijn en bij vlagen een uitputtend album in de beste zin van het woord. Tussen de mokerstoten laat De Staat netjes wat rustpunten, maar je voelt dat ze met deze lijst tracks weer heel wat live-stunts in gedachten hebben.

Luister van Bubble Gum:

• KITTY KITTY
  • Mona Lisa