REVIEW: FEET – What’s Inside Is More Than Just Ham (★★★★)

Ook een doodnormaal leven is het bezingen waard. Een ritje naar je vakantiehuis in Portsmouth of een ommetje met de hond, het zijn de dingen waar de heren van FEET hun debuutplaat What’s Inside Is More Than Just Ham (WIIMTJH) op hebben gebaseerd. Uit elkaar barstend van knipogen en geintjes levert de band misschien wel de beste blue-collar Britrock van het jaar.

Het kan bijna geen toeval zijn dat op de albumhoes een krantenknipsel met ‘MODERN LIFE’ staat, wellicht een verwijzing naar Blur’s Modern Life is Rubbish. Het gemak waarmee FEET het gevoel van die tijd weet te vangen is opmerkelijk maar vooral magnifiek. Het mistroostige intro van Good Richard’s Crash Landing doet dan nog denken aan de sixties-kanonnen The Kinks, maar al snel pakt de track een tempo op waar bands als Kaiser Chiefs en Boy Kill Boy ook prima mee uit de voeten hadden gekund. Vanaf daar is WIIMTJH zo levendig als een rockplaat maar kan zijn: van de ragtrack Outer Rim vloeit FEET moeiteloos over naar het opper-relaxete Dog Walking. Met Chalet 47 worden zelfs The Kooks naar de kroon gestoken met een blaffend swingend zomerhitje over de rit naar je vakantiebestemming. Zo lekker kan simpel zijn. De gekte slaat toe bij het titelnummer, waarin teksten over hotdogs over piepende en bibberende gitaarlijnen worden gesmeten totdat de realiteit volledig uit het geheel is gewerkt. Zelfs Slade’s ‘Lonely This Christmas’ krijgt een kleine bewerking aan het einde van de track: een stukje chaos dat het doorsnee leventje op WIIMTJH toch ook uit z’n sleur weet te trekken. Deze opvallende kijk op de normale gang van zaken is een verfrissende twist op de Britpop zoals we het kennen. FEET bewijst zich als band die we graag onze saaie leventjes laten opfleuren.

Luister van What’s Inside Is More Than Just Ham:

• Good Richard’s Crash Landing
  • Dog Walking