REVIEW: Glass Animals – How To Be A Human Being

Zoveel mensen, zoveel verhalen. Glass Animals-zanger Dave Bayley kreeg er genoeg te horen tijdens de tournees. Mensen vertelden hem hun diepste geheimen en meest maffe verhalen. Verrast en verrijkt begon hij de conversaties te vertalen naar demo’s. De demo’s werden nummers en de nummers vormden een album. Het resultaat is een dynamische plaat met verhalen van mensen zoals jou en mij, toepasselijk getiteld How To Be A Human Being.

HTBAHB is in veel opzichten geen direct broertje van de eerste plaat ZABA. De oerwouddrums overheersen minder en de band roert sneller door hun ketel met samples en synthesizers. De nummers Season 2 Episode 3 en Cane Shuga flirten allesbehalve subtiel met triphop/hiphop en laatstgenoemde doet een onvervalst Timberlake’je door goed af te kijken bij Cry Me A River. Het is allemaal geoorloofd, want het zet Glass Animals in een ander daglicht waarin deze Britten opeens veel meer zijn dan die ene hit Gooey.

Glass Animals is nadrukkelijk bezig ieder nummer te geven wat het verdient. Dat de teksten vol zitten met zelfverzonnen termen (“sausage candle”) en vreemde zinnen (“pineapples are in my head”) kleurt de plaat met alle kleuren waarvan je eigenlijk niet wist dat je ze te gek vond. Een dwarsfluit à la Vivaldi op Mama’s Gun, of een versnelde monoloog als interlude ([Premade Sandwiches]) passen rete-lekker in deze gecontroleerde chaos van de band.

Met wat verplicht gitaarwerk (Take A Slice, Poplar St.) stuurt de band de weg af met Agnes, misschien wel de meest radiovriendelijke track op HTBAHB. Beetje jungle van ZABA, beetje Imagine Dragons en een Disney-waardige melodie. Het rijmt misschien niet even lekker met alle vreemde eenden op het album, maar wanneer onvoorspelbare diversiteit de rode draad is moet het kunnen.

Glass Animals houdt geen centimeter in en werkt op spontane en verrassende manier alle verhalen af die tot hun (en nu onze) verbeelding spreken. HTBAHB is een schoolvoorbeeld van hoe je jezelf als artiest zonder kleerscheuren opnieuw uitvindt. Dat de inspiratie van andermans verhalen komt is een grandioos teken van dankbaarheid, met als gevolg dat de band ineens een stuk interessanter wordt.

Luister van How To Be A Human Being:

• Life Itself
  • Season 2 Episode 3