Door: Maarten de Schutter
Het hiphopuniversum is de afgelopen maanden, om het zacht uit te drukken, flink bezig geweest. Kanye West viel voor velen van zijn voetstuk door enkele krankzinnige uitspraken over de slavernij, maar het ging natuurlijk vooral over de strijd tussen Pusha T en Drake, die ontaardde in het inzetten van het favoriete wapen der rappers: disstracks. Nadat Pusha T met The Story Of Adidon een knockout uitgedeeld had aan Drake, was het Kanye-label de winnaar van de vete. De strijd tussen Drake en Pusha was namelijk ook een strijd tussen twee muzieklabels, OVO Music en G.O.O.D Music. Bij het laatste label was oprichter Kanye West de afgelopen weken op dreef. Hij produceerde DAYTONA van Pusha T, bracht zelf zijn album Ye uit en samen met Kid Cudi verscheen afgelopen vrijdag Kids See Ghosts. Een gemankeerd meesterwerk.
Wat te doen als je eigenlijk klaar bent met Kanye West en zijn hang naar aandacht? Maar tegelijkertijd Kid Cudi fantastisch vindt, de stille legende van de hiphop. Het bekendst is hij geworden met zijn nummers Day ‘N’ Nite en Pursuit Of Happiness, van zijn iconische album Man On The Moon. Een mix tussen zang en rap, met invloeden van alternatieve rock. Iemand die niet openhartig is over zijn drugsgebruik maar over zijn gevoelens. Essentieel geweest in de carrière van Kanye, een groot voorbeeld voor een nieuwe generatie rappers. Kids See Ghosts is gelukkig meer het album van Cudi geworden dan dat van Kanye.
Het langverwachte album, de cover ontworpen door de Japanse kunstenaar Murakami, opent met het nummer Feel The Love. Het is direct duidelijk dat Kanye’s topvorm als producer van de afgelopen weken zich voortzet op Kids See Ghosts. Het zijn fijne beats, maar halverwege het nummer wordt het bruut verstoord door Kanye’s vocale impressie van een geweer. Je kan het zien als iets geniaals, maar het voelt direct ook als een mankement van het album. Hoe kan Kid Cudi zijn verhaal doen als Kanye als een maniak op ieder nummer zijn excentrieke persoonlijkheid wil tonen?
Gelukkig valt het mee met de mate waarop Kanye zich op de voorgrond toont. Het refrein van Fire is net als de door gitaren gedragen productie fenomenaal. Ook op Free heeft Kanye West een geweldig nummer gemaakt, maar het beste nummer is Reborn. Dit is het nummer van Kid Cudi, waarin hij openhartig spreekt over zijn mentale gezondheidsproblemen. De avonturen van een lonely stoner, zoals hij op Day ’N’ Nite zingt, hebben niet altijd goed uitgepakt. Op Reborn komen echter alle kwaliteiten van Cudi weer samen. Het ritmische mompelen, de openhartige teksten. ‘’I’m so reborn, I’m movin’ forward’’ zingt hij tegen het einde van het nummer.
Ook Kids See Ghosts is een geweldig titelnummer. Zo is het einde van het album spectaculair, want er is zelfs een gitaardemo van Kurt Cobain gebruikt om het laatste nummer, genaamd Cudi Montage, van akoestische ondersteuning te voorzien. Kids See Ghosts is voor de Kanye-fan misschien nog wel beter dan Ye. De producties zijn geniaal, de sfeer die wordt neergezet is er een van verwarring, maar ook een beetje minimalisme. Geen hitjes, geen clubtracks. Het is een meesterwerk dat af en toe ontsierd óf verbeterd wordt door Kanye, het is maar hoe je het ziet. Toch voelt het vooral als de wedergeboorte van Kid Cudi. Keep movin’ forward.
Luister van Kids See Ghosts:
- Reborn
- Kids See Ghosts
- Cudi Montage