REVIEW: Marsicans – Absence EP

Net als ongeveer alle Britse bandjes kleden ze zich alsof de industriële revolutie net voorbij is en kopen ze hun overhemden op de groei. En toch zijn ze – ook net als een heleboel Britse bandjes – het keihard waard om te kennen. Na hun The Chivalry EP (2014) werkte de band in de jaren erna aan een nieuw viertal nummers, nu gebundeld op de Absence EP.

In principe staan er geen nieuwe nummers op deze plaat: met de release van de titeltrack vorige maand lagen alle nummers al op straat. Toch is het prettig om de muziek van afgelopen anderhalf jaar gebundeld te hebben. Na de eerste keer luisteren valt op dat Absence EP iets geduldiger en gewichtiger overkomt. Het titelnummer en de track Far Away (Saudade) verraden een volwassen sound. Toch krijgen de nummer Arms of Another en Swimming de poppen aan het stuiteren met brutale gitaarpingeltjes. Laatstgenoemde doet er een schepje bovenop door een piano toe te voegen die de singalong-circussound van The Fratellis oproept.

De deluxe versie van de EP draagt vier extra nummers, voor iedere originele track staat er een bewerking tegenover. De remixes van Arms Of Another en Swimming slaan als een tang op een varken, maar de enige die de moeite waard is, is de alternatieve versie van Far Away (Saudade) die de band in een kapelletje met een strijkorkest opnam. Op het eerste gezicht lijkt dat lastig toe te passen op de puberale stijl van de band, maar het is een bold move die niet verkeerd uitpakt. De Absence EP is geen spiegelbeeld van The Chivalry EP maar een opvolger die genoeg ontwikkeling laat zien om dit bandje interessant te houden.

Luister van Absence EP:

• Arms Of Another
  • Far Away (Saudade)