REVIEW: Movements – Outgrown Things

In een tijd waar de generieke punkbandjes jaarlijks met vrachtwagenladingen tegelijkertijd op je worden afgevuurd, vallen de dwarsliggers extra op. Viertal Movements is er zo eentje. Vorig jaar werden ze vastgelegd door Fearless Records en met hun debuut EP Outgrown Things legt de band al hun pijn, woede en zorgen bloot.

Dit is er niet eentje voor een zomerse middag, want Movements laat zich leiden door opgekropte frustraties. Zanger Patrick Miranda wisselt in zijn klaagzangen tussen cleane vocals en screamgedeeltes die je recht door je ziel boren. Hierdoor wordt er een contrast gevormd waardoor je telkens wordt herinnerd aan gevoelige onderwerpen die de band aansnijdt. Onplezierige relaties, overleden moeders en een vader die lijnrecht tegenover de muzikale ambities van zijn kinderen staat passeren de revue. Movements heeft écht wat te vertellen, en legt daar haar volledige ziel in. De verschillende passages waarin Miranda wanhopige monologen houdt onderstrepen het feit dat de inhoud en frustraties op Outgrown Things boven de muziek staan.

Muzikaal is het niet de spannendste rockmuziek, ook omdat het niet de taak van de plaat is om earwurms te creëren. Toch is het allemaal vrij onderhoudend, en varieert de band tussen melodisch stevige rocknummers zoals Kept, Worst Wishes en Vacant Home en tracks die het rustiger oppakken, zoals Losing Fight en Vacant Home. Afsluiter Hatchet vormt ten slotte de enige brug tussen Movements en een hoop van hun bekendere labelmaatjes: het nummer start verrassend losjes in, maar vervalt uiteindelijk in de muzikale gewoontes van de band.

Ondanks de zware inhoud luistert Outgrown Things niet lastig weg. Het is indrukwekkend wat deze jonge groep aan denkstof durft te gieten in hun debuut. Het is recht uit het hart, gefocust op inhoud maar laat nooit de muziek tweede viool spelen. Noem het emo of depri, maar Movements heeft geen eyeliner nodig om dat duidelijk te maken.

Luister van Outgrown Things:

• Losing Fight
  • Nineteen