REVIEW: Mumford & Sons – Johannesburg

Dat de banjo-boycot van Mumford & Sons op Wilder Mind voor verwarde folkfans zorgde was geen verrassing, maar de band was onvermurwbaar. De gouden PB&J-combi van folkpop, overhemden en bretels was te strak gaan zitten en daar moest worden uitgebroken. Opvolger Johannesburg waant zich nog verder van de folkmuziek door de band op te sluiten met een handvol Afrikaanse artiesten.

Op Wilder Mind werd duidelijk wat er van Mumford & Sons overblijft zonder de banjo en amish-y uiterlijk. Bepaalde ritmes en song-opbouw zijn ondertussen onlosmakelijk verbonden met de band, die ook op Johannesburg niet onder stoelen of banken worden gestopt. Mumford & Sons worden op de EP bijgestaan door de Senegalese Baaba Maal en de Zuid-Afrikaanse acts The Very Best en Beatenberg. Hierdoor zijn de nummers in al hun diversiteit erg kleurrijk en mixen traditionele Afrikaanse geluiden zich met pop en rockmuziek. Het eerste nummer There Will Be Time begint sfeervol, met de Afrikaanse verzen van Baaba Maal over piano en snaarinstrumenten die overgaan in hoopvolle teksten van Marcus Mumford. Halverwege lijkt er iets van een banjo de achtergrond in te sluipen die vervolgens – geheel volgens Mumford-wetten – een herkenbare sprint inzet.

Hierna is het eigenlijk wel gedaan met de sprankjes folk. En dat is absoluut niet erg. Op de über-samenwerking Wona (met Baaba Maal, Beatenberg en The Very Best) wordt een sterk staaltje intercontinentale danspop neergezet, met exotische coupletjes van de Afrikanen en een herkenbaar, langzaam refrein van Mumford. De overduidelijke aanwezigheid van de band verwatert naarmate Johannesburg vordert; Fool You’ve Landed is een lekkere basic roadtripper met overwegend Afrikaanse lyrics en op Ngamila drukken Mumford & Sons vooral hun stempel door dravende drums.

Johannesburg steekt Wilder Mind niet naar de kroon in het niet-folk zijn, maar buit de luxe mogelijkheid uit om als artiest zulke fantastische samenwerkingen aan te gaan. De horizon gaat verder dan een verregende bruine pub en dat willen Mumford & Sons ons ook laten weten. De band ziet, leert en verwerkt. Mumford & Sons + een greep Afrikaanse artiesten is geen game-changing PB&J-combi, maar er wel eentje die belachelijk goed klopt.

Luister van Johannesburg:

• There Will Be Time
  • Wona