REVIEW: Nemesea – Uprise

Van metalband naar liedjesband; het is een transformatie die je beter kunt beluisteren dan lezen. Het Groningse Nemesea wilde na The Quiet Resistance (2011) meer gevoel en kwetsbaarheid kwijt in hun songs. “Ik heb geleerd veel dichter bij mijn gevoel te komen en dat hoor je terug in een diepere emotionele laag”, aldus Manda Ophuis, die zichzelf op Uprise meer een zangeres voelt: “ik ben als mens veranderd en mijn rol is in de band verschoven van frontvrouw naar zangeres”.

Uprise is een plaat vol positieve maar krachtige rocktracks, die als geheel een stevig front vormen. Alhoewel ieder bandlid dit keer meer in de melk te brokkelen had, schakelen de nummers zonder maffe hobbels aan elkaar. Van de puike rocktracks Hear Me en Can’t Believe It is er op Forever en Time To Make It ook ruimte voor wat elektronische ondersteuning.

Voor luisteraars die net inschakelen zijn de vergelijkingen met bands als Within Tempatation en Evanescence niet van de lucht, maar Nemesea laat zich op Uprise niet gek maken. De plaat richt zich op fijne altrock, die nog verrassend radiovriendelijk is. Een nummer zoals Get Out slaat met de gangvocals in het refrein prima aan. Tegen het eind wordt het decor wat kalmer: Light Up en de typische feelgood-afsluiter Hold On mogen dan een clichématig verschijnsel zijn op rockplaten, ze werken absoluut en onderstrepen de verlegde focus op dit album.

Met Uprise maakt Nemesea een zelfbewuste plaat die laat zien dat het nooit te laat is voor een band om zich door te ontwikkelen. De aangepaste mindset komt de nummers alleen maar ten goede en er schijnt een strakke concentratie door de muziek. Dit afgewisseld met een dot power en het niet vies neerkijken op wat noviteitjes maakt Uprise tot een opvallende prominent in Nemesea’s muziek.

Luister van Uprise:

• Hear Me
  • Can’t Believe It