REVIEW: ROAM – Smile Wide (★★★)

De dingen waar je aan denkt bij de Britse lachebekkies van ROAM: aanstekelijke poppunk, blauwe plekken in de pit en een niet uit te wissen grijns na de show. De eerste twee albums Backbone en Great Heights and Nosedives vormden de blauwdruk voor een band die overal een feestje kon starten. Maar de formule bleek zanger Alex Costello en z’n band te benauwen en waar alle blije emoties de wereld in werden geschoten, bleven de verdrietige binnen zitten. Smile Wide is dan ook een harde afslag voor de band, zowel in geluid als boodschap.

Geen zorgen, de band zorgt dat er nog steeds flink de beest uitgehangen kan worden. Direct uit de startblokken slaan ze je om de oren met Better In Than Out en leadsingle I Don’t Think I Live There Anymore. Het is hard, het is krachtig, maar tegelijkertijd zet ROAM alle moderne poppunk-staples in de kast en maakt plaats voor ongecompliceerde melodieën en botte kracht. Nogal gedurfd voor een band die z’n brood verdient door pubermeiden op hun wenken te bedienen. ROAM kiest op Smile Wide voor zichzelf en loost hun twijfels, onzekerheid en een bleke toekomst in de nummers, waardoor deze plaat clichématig het predikaat ‘volwassen’ mag krijgen. Geen van de nummers komt ver boven de drie minuten uit, wat erop kan duiden dat de emoties niet worden uitgemolken en Costello en co. gewoon even moeten luchten. De nogal geforceerde cheerleader-chant op LOUD komt dan ook niet lekker uit de verf maar op het losse Piranha en Hand Grenade weet de band dat tikkie ongemakkelijke onderbuikgevoel weer op te wekken, wat de hele plaat al heerst maar altijd onder de oppervlakte blijft. Wie bang is dat het nu is gedaan met de vrolijke band, mag gerust gesteld worden: slotnummer Turn is ROAM’s goednieuws-single over dat je na alle slechte tijden alsnog het roer om kan gooien. De typische Nine Days-achtige poprock tovert een volledig andere band tevoorschijn, zo eentje die mid-nineties een one-hit wonder had kunnen zijn. ROAM gaat niet voor een brede glimlach op Smile Wide, maar verkent ondanks wat persoonlijke mistwolkjes een nieuw gebied waarin ze alsnog goed zichzelf kunnen zijn.

Luister van Smile Wide:

• Better In Than Out
  • Piranha