REVIEW: Scouting For Girls – Still Thinking About You

Scouting For Girls doet misschien niet mee in de hoogste leagues in de Britpop, maar weet op de tweede rang nog steeds hard aan het werk te zijn. Na een aantal bescheiden hits die wereldwijd tot een doorbraak leidde (This Ain’t A Love Song, Famous) vervaagde het drietal weer, en de plaat die erop volgde, The Light Between Us, kon die nummers niet meer voortbrengen. Het nieuwe album Still Thinking About You is een frisse poging de heren weer op te werken, maar heeft daarvoor net die power niet.

Met elf sfeervolle herfstnummers zet de Londense band een fijne, maar weinig spannende plaat neer. Het komt vooral over als de soundtrack van een dertien in het dozijn romkom, maar Scouting For Girls weet zich nog steeds prima te vermaken met dat imago. De zoete liedjes zijn doorrijgt met warme viooljtes (Life’s Too Short, Castles), maar de band is ook niet vies van een opmerkelijke gimmick, zoals de samenspel tussen de vlotte intro van Home en de zijdezachte ‘haaaahaaa’s.

Tegen de tijd dat op My Vow de zoveelste toepassing van viool wordt gebruikt, heeft Still Thinking About You iets nieuws nodig, maar dat krijgen we niet. Er wordt geschipperd tussen emotioneel en upbeat lovesongs, waarvan Bad Superman mee lijkt te surfen op poppunk die we vooral bij 5 Seconds Of Summer horen. Veel spannender krijgen we het niet; Thank You And Goodnight probeert nog het This Ain’t A Love Song-succes op te graven, maar heeft daarvoor echt frisse kick nodig, en die ontbreekt structureel. Het commercieel slim geplaatste kerstliedje Christmas In The Air (Tonight) mag er zijn, maar tilt de plaat nog nauwelijks verder omhoog.

Het is fijn te weten dat Scouting For Girls het nog steeds heeft, maar tegelijkertijd hebben ze geen enorme stappen voorwaarts gezet. Toch straalt Still Thinking About You een comfortabele berusting uit in het feit dat ze voor dit soort zoete platen gemaakt zijn, en daarin vooral hun eigen stijl volgen. Duimpje omhoog vanaf deze kant van het Kanaal, maar als ze nog eens zin hebben om in te slaan als een bom zoals in 2010, dan mag dat.

Luister van Still Thinking About You:

• Life’s Too Short
  • Home