REVIEW: State Champs – Around The World And Back

Van nul naar honderd in tien seconden en met strakke teugels moeiteloos blijven presteren; State Champs heeft de proefperiode in de Amerikaanse punkscene overleefd en loert als gevestigde naam op die grote sprong naar de wereld. The Finer Things introduceerde hen in 2013 als een band die graag het gaspedaal diep indrukt, maar niet zonder een dynamische structuur. Het nieuwe album Around The World And Back (ATWAB) pretendeert dan ook niets anders te zijn.

Een reis rond de wereld in elf nummers, dat is wat ATWAB moet zijn. De nieuwe nummers werden geschreven tijdens tours in Australië, Europa en Amerika, waar op de achterbank al veel gejamd werd. De wereld als inspiratiebron kan metersbreed uiteen lopen, maar de New Yorkers bouwen vooral uit op hun ervaringen van de vorige plaat. Wat de ijzersterke openingstrack Elevated was voor The Finer Things, is Eyes Closed voor ATWAB. De strakke tunes en Derek DiScanio’s bijna snauwende stem hebben zich doorontwikkeld tot één rond geheel dat niet meer los van elkaar te denken is. Dat heeft de band zelf ook door, want de eerste helft is met de eerder uitgebrachte nummers Secrets, Losing Myself en All You Are Is History een metersdik front van geluid en straffe poppunk. Toch is dit snoeiharde ensemble gevarieerd genoeg in melodieën, tempo’s en rustpunten om geen onverteerbare hap te worden.

State Champs heeft na een aantal jaar over de wereld reizen z’n unique selling points lekker onder de knie. Het profiteert van interessante accentjes die met een betere productie gepaard gaan, en hun stijl hecht zich daar prima aan vast. Dat blijft een constante op ATWAB, die met Perfect Score en All Or Nothing toch iets lijkt af te zakken naar luchtigere tempo’s. Dat komt tot een hoogtepunt op de titeltrack, die de band met Ansley Newman van June Vera opnam. In het interview dat LLUID met DiScanio deed verteld hij dat de plaat ten minste één akoestische track nodig had. Eerder bracht de band al een akoestische versie van hun debuutplaat uit (The Acoustic Things) en ook op de tweede plaat begonnen de akoestische vingers te jeuken. Het is tegen de achtergrond van het snelle poweralbum misschien een vreemde eend, maar State Champs weet z’n stijl prachtig te unpluggen. Het nummer is absoluut het gouden randje aan de plaat.

Snel daarna pakt de band het tempo weer op en na het vluchtige (en eigenlijk niet meer heel erg onderscheidende) Breaking Ground en Tooth And Nail is de kous af. ATWAB weigert te verzanden in een sneltrein die het moet hebben van kracht alleen. De flinke handvol toppers worden vastgelijmd met fijne tussendoortjes die State Champs voor een tweede keer onderstrepen als een band met karakter, identiteit en herkenbare stijl.

Luister van Around The World And Back:

• Eyes Closed
  • All You Are Is History