REVIEW: Swervedriver – Future Ruins (★★)

Wat we tegenwoordig wel niet onder de noemer postpunk kunnen schuiven; na indie lijkt het af en toe de meest zinloze term uit de industrie. Maar in ons fanatieke hokjesdenken lijkt er geen ontkomen aan, en dus dat we ook het Britse Swervedriver – in 1991 nog een potige rockband – in de loop der jaren richting deze vage categorie hebben verdoemd. Nieuwe plaat Future Ruins lijkt met teneergeslagen imago zich daar ook bij te hebben neergelegd.

Groot contrast is er met Raise, het album dat Swervedriver in 1991 uitbracht en daarmee hoorbaar op de schokgolven van bands als Nirvana mee deinde, maar ook een venijnige punksound kon voortbrengen. Op Future Ruins is dat wel anders, hoewel Adam Franklin en z’n band nog altijd ieder hoekje en gaatje vullen met hun wall of sound. Anno 2019 is er geen tijd meer voor hitsige rock, maar zucht de band eens diep om de wereld waar we in leven. Intens en reflectief zijn sleutelwoorden, al betekent dat in de praktijk dat je na de zoveelste minuten lang durende outro verveeld en mijmerend uit het raam staart.

Wat dat betreft rijmt de muziek goed met de plaathoes, waarop een verlaten pretpark een lelijke grijze lucht ook niet meer kan opvrolijken. Mary Winter ontploft hard, maar herhaalt zichzelf te vaak en ook Spiked Flower – het enige liedje van dit album dat geschikt is om eens aan iemand te laten horen – klinkt alsof de Strokes aan lager wal geraakt zijn en iedere vrijdag in een jazzcafé mogen spelen. Daartussen varieert de band van fluisterrock in een warenhuislift (Everybody Is Going Somewhere and No One Is Going Anywhere) tot je vaders oude rockbandje die voor Wilfred’s 50ste verjaardag weer eens optreden (Good Times). De logge onweersbui die over Future Ruins lijkt te hangen verteert alle muziek tot een deprimerende gemoedstoestand die we normaal zouden uitleggen met de woorden ‘beetje meh’. Future Ruins is de diepe zucht die we allemaal af en toe eens moeten slaken, maar gelukkig hoeft dat niet dagelijks.

deaf-havana-gif

Luister van Future Ruins:

• Future Ruins